tag:blogger.com,1999:blog-6041727401746590421.post5402375072159904701..comments2020-01-07T14:30:39.411+01:00Comments on 33 jaar Schimmen & Schaduwen: Geld in S&SPhil Dutréhttp://www.blogger.com/profile/13607941040736764291noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6041727401746590421.post-29490264309234206262015-12-27T23:39:20.570+01:002015-12-27T23:39:20.570+01:00Haha goeie vraag... maar die kleien post is natuur...Haha goeie vraag... maar die kleien post is natuurlijk out of context genomen. et gaat hier immers alleen maar over de prijs van iets.<br /><br />Hoe werkt het in de nieuwe SnS? Er is ook iets dat het Rarity Principle heet. Dat bepaald je kans dat je iets van een hoge rarity kan vinden (modified door de hoe groot de stad is waar je zoekt). Voor elke increase in rarity moet je een Critical rollen (!) en je hebt maar een beperkt aantal tries tussen elk adventure.<br /><br />Vb. Stel dat de search 80% hebt... critical is 8% (dan vind je iets van Rarity Rare... als je dan NOG eens een critical kan rollen vind je al iets van Exceptional niveau. Ik heb nog geen rariry levels aan bepantsering gegeven, maar chaos staal etc... zal zeker niet common zijn.<br /><br />Dus ja, als de spelers willen kunnen ze dat proberen in elke stad. Maar ze hebben maar een bepaald aantal acties tussen adventures (training, crafting, buying,...) dus het zal niet altijd evident zijn om iets uitzonderlijk te vinden... EN dan moet je het nog kunnen betalen.<br /><br />Anyway... je kan dit nooit sluitend in regels zetten... maar de nieuwe SnS tracht met wat sandbox ideetjes dit allemaal binnen de roleplay sfeer te houden.<br /><br />DizzyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6041727401746590421.post-25846239435046941992015-12-27T21:23:23.515+01:002015-12-27T21:23:23.515+01:00Het probleem met uitgebreide prijslijsten in quasi...Het probleem met uitgebreide prijslijsten in quasi elk rollenspelsysteem is dat ze niet zijn ingebed in een echte economie en daardoor altijd tot misbruik kunnen leiden. Impliciet is er altijd de veronderstelling dat dit "shoppingprijzen zijn voor de eindgebruiker", en dat er geen verdere handelingen mee gebeuren, geen taksen op betaald worden, geen onderhoud aan materieel e.d. Dat maakt het au fond sowieso altijd een beetje artificieel.<br /><br />Zo herinnerer ik me ook (weet niet meer welk systeem) waarin onze party items kocht, die uit elkaar haalde, en de items terug verkocht met winst, alles binnen de prijslijsten. Dat kan natuurlijk omdat je een heleboel onkosten zoals tijd en levensonderhoud niet meerekent.<br /><br />Enfin, dit alles maar om te zeggen dat prijslijsten altijd wel wat artificieel zijn. Vandaar ook mijn eigen voorkeur om er helemaal komaf mee te maken, en een soort rarity per object op te lijsten, en de verantwoordelijkheid dan verder aan de GM te laten. Want prijslijsten zijn eigenlijk ook niet meer dan dat: een indicatie van hoe duur, en dus hoe zeldzaam, en dus een richtlijn voor de GM om het al dan niet toe te laten in een campagne ...Phil Dutréhttps://www.blogger.com/profile/13607941040736764291noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6041727401746590421.post-55694996323722249382015-12-27T11:42:12.560+01:002015-12-27T11:42:12.560+01:00In een van de vorige bsisboeken (het groene denk i...In een van de vorige bsisboeken (het groene denk ik) stond een typfout bij de geit, of varken, weet ik niet meer, waardoor mijn spelers probeerden stinkend rijk te worden door deze beesten te kweken. Uiteraard was dat een nog go maar wel grappige conversaties aan tafel.<br />Maar hoe zit het dan met bepanstering? Wat houd de spelers tegen om te proberen allemaal rond te lopen in Mytril of chaosstaal en in elke stad op zoek te gaan naar deze dingen todat ze gevonden worden? De spelmeester opzadelen met de verantwoordelijkheid om nee te zeggen tegen deze exploitatie lijkt me geen goed idee.Joerihttps://www.blogger.com/profile/12816584562476191237noreply@blogger.com