zaterdag 16 januari 2016

Avontuur: De Brug

Na de bespreking van de vorige twee avonturen die ooit verschenen in de 2de editie van het basisregelboek, nemen we nu het derde avontuur onder de loep, genaamd De Brug. De Brug wordt op p.279 van het regelboek voorgesteld als "een piepklein avontuur".

Korte Samenvatting

De avonturiers komen bij een diepe vallei, waar in de diepte een woest kolkende rivier stroomt. Een hoge houten brug overspant de kloof, die bewaakt wordt door enkele soldaten. Echter, de brug is vernield door een storm enkele dagen geleden, en passage is dan ook zeer moeilijk geworden.

Het avontuur gaat ervan uit dat de avonturiers de kloof willen of moeten oversteken, maar de basisidee is dat ze enkele koopmannen zullen helpen om de brug te repareren. Om de nodige werktuigen te vinden herinnert iemand zich dat er wat hogerop in de bossen een oude zagerij te vinden is, waar ongetwijfeld alle materiaal voorhanden is.

De oude zagerij is (uiteraard) verlaten, omdat er in de dichte mist rondom een .... moddermonster huist!
Moddermonster - Foob 1990
Meesterpotentieel en Oordeel

De tekst is een beetje onvolledig. Er wordt immers niet aangegeven wat nu in feite de bedoeling is: het moddermonster verslaan? De brug repareren? Een omweg zoeken? Het hele avontuur heeft dan ook eerder de bedoeling sfeerscheppend te zijn, dan wel om een vast omlijnde queeste aan de spelers te presenteren.

De Brug is dan eigenlijk ook geen echt avontuur, het is eerder een korte ontmoeting, een encounter, zonder dat er een echte plot of ontknoping aan vast zit. Het is dan ook aan de meester om dit op een gepaste manier in een groter avontuur in te bouwen.

Plattegrond van het avontuur (uit BR2)
Algemene score: 2/5

Als toemaatje geven we hier nog eens de nieuwe versie van het moddermonster, zoals geconcipieerd door onze huistekenaar in 2015:
Moddermonster - Foob 2015

11 opmerkingen:

  1. Dit was het allereerste avontuur dat ik ooit speelde van S&S. Ik geloof dat er reuzenratten in voorkomen ergens en die hebben de hele party gemold.... Mogenlijk waren die een toevoeging van de spelleider.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, nee. Eén of misschien meerdere Reuzenratten waren wel degelijk voorzien in het scenario.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er was in de originele tekst (BR2, p.280) inderdaad sprake van één enkele, armtierige reuzenrat, die zich achter een gammel stapelbed had verborgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. BTW kleine opmerking. Het moddermonster is in de nieuwe SnS nu een Hybrid Elemental. Water + Earth. Zijn scores etc zijn een beetje anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet met dergelijke benamingen wel oppassen dat het niet een beetje "bland" wordt. Eén van de aantrekkelijke aspecten van S&S waren voor mij ook de wacko namen en typische Vlaamse insteken in de benamingen. "Moddermonster" klinkt toch veel inspirerender dan "Hybriede Water-Aarde Element"? Dat laatste klinkt generiek, en er spreekt weinig verbeelding uit. Als je er dan misschien ook nog een "level" achter plakt, dan is de schwung er toch wel helemaal uit?

      Ik zou bvb. elementals échte namen geven, bvb (in het Nederlands, voor aarde-elementen niv 1 tot 5): Zandstuiver - Aardkloot - Steenkapper - Ertsdelver - Seismische Duivel. Voor uw water-aarde hybrieden kan dan Moddermonster er één van zijn , maar bijvoorbeeld ook Slijkwerper, Blubberbeest, Modderduivel etc.

      Dergelijke namen scheppen dadelijk meer sfeer dan een wa drogere technische benaming. Natuurlijk, naar eht Engels toe is het een pak moeilijker om dergelijke sfeervolle namen, eventueel met een kleine pun erin (aardkloot :-)), te vinden. Maar je moet oppassen dat je niet teveel opschuift in de richting van een té mechanistische visue op de gaming engine die teveel aansluit bij bvb computer rpg's.

      Verwijderen
  5. Errr...dat was een regel beschrijving he... in het boek heet het mud elemental.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar ja... goed idee om die allemaal wat unieke namen te geven. Probleem hiermee is dan wel dat de gm 500 monster namen gaat hebbem om te onthouden.

    Een mudslinger? Wtf was dat nu weer? Ha is een level 3 mud elemental 😇

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal ken je als GM wel de encounters van het avontuur of tenminste van de avond. Random monster encounters waren in onze groep eerder uitzonderlijk en veel te dodelijk. Ik meen met te herinneren dat ze vooral in het Symbool van Cran voorkwamen en dat we ze daarna amper nog gebruikten.

      Verwijderen
    2. True... normaal moet de GM inderdaad zijn huiswerk maken... en treu SnS heeft niet echt random monsters.

      Een alternatief is natuurlijk in het adventure mudslinger te zetten en dan daar te verwijzen naar level 3 mud elemental in het regelboek.

      Verwijderen