woensdag 30 januari 2013

Interview met voormalig speler Dirk De Boeck

Laatst konden we melden dat we op mysterieuze wijze in het bezit zijn gekomen van het Aarg-manuscript. Dit kleinood werd ons toegstuurd door bericht rollenspeler Dirk De Boeck, waar het in zijn spelersgroep vele jaren terug gebruikt werd.

De ontcijfering en interpretatie van het Aarg-manuscript zal een werk voor later zijn, maar ondertussen laat Dirk ons meegenieten van hoe hij Schimmen & Schaduwen heeft leren kennen en haalt enkele rollenspelherinneringen op uit oude tijden ...

Ik denk dat ik S&S heb leren kennen via ondergetekende blogger - op de bus op terugkeer van Praag (nvdr. Dit was een reis van studenten burgerlijk ingenieur van de KU Leuven naar Praag, waar ikzelf als pas afgestudeerde student aan deelnam als begeleider). Hij sprak over een prima systeem van eigen makelij, geïnspireerd op Warhammer Fantasy Roleplay. Dat moet in 1990 geweest zijn.

Ik speelde al jaren in een kleine, groep doorwinterde spelers. Na het instapklare "Oog des Meesters" en het over-complexe en minder realistische AD&D (2nd ed) was Schimmen & Schaduwen een welkome afwisseling. Het viel ons snel op hoe rauw en dodelijk het systeem wel was. Zeker toen onze spelleider in het eerste of tweede avontuur een foutje maakte door ons ten strijde te laten trekken tegen de demon Xanmungy - een onkwetsbaar creatuur tenzij je het met magische wapens telijf gaat... (nvdr. Het betreft hier ongetwijfeld het avontuur Xanmungy uit het groene basisregelboek) en we hadden maar 1 magisch wapen in het gezelschap. Na een hectisch gevecht, waarbij dat wapen van held naar held doorgeworpen werd, versloegen we de demon, de twee overlevenden raapten hun makkers op, en verkochten we have en goed om iedereen weer net op de been te krijgen.

We gingen verder met minder dan we vertrokken waren, maar met een ervaring rijker. Dit was de aanzet naar een zeer lang avontuur, dat we in drie lange campagnes speelden gespreid over wat ik vermoed vijf jaar was, en waarin Dor alweer eens gered werd - zij het via een geniaal verhaal van onze huismeester, Thomas (nvdr. de spelervaringen van Thomas B. waren eerder te lezen op deze blog). De karakters die we speelden overleefden het maar net, groeiden op tot mega-level (waarbij ook we ook een stel uitbreidingsregels gebruikten met de legendarische "initiatief overnemende afweer"), maar door de vreselijke keuzes die ze hadden moeten maken om Dor te redden, gingen bijna allen stuk voor stuk tragisch ten onder. Klinkt zwaar he? Dat was het ook bij momenten. Maar het was GRANDIOOS!

De beste herinneringen die ik heb aan dat jarenlange rollenspelen is dat onze groep rond de tafel zo écht is. Natuurlijk zijn er veel momenten waarin je gewoon geniet van elkaars gezelschap, de wijn, de occasionele pizza, en van de lachstuipen die geregeld opkomen, maar je kan er in onze groep op rekenen dat ieder het personage dat hij speelt consequent en tot in de puntjes juist speelt. Sommige meesters (ik wil Thomas niet vernoemen) maken daar schaamteloos misbruik van om het Drama tot een hoger niveau te brengen.

A good or an evil? Ik weet het na al die jaren nog niet. Een grappig fait divers: ik speelde in De Campagne van Dor een barbaar genoemd Ham, een beetje geïnspireerd op een brute kracht uit een obscure strip die ik eens bij Thomas had gelezen (Morkai uit De Legende der Dorre Gewesten van Chevalier en Segur). Op Ham kon je rekenen. Zeker in het gevecht heeft hij geregeld de balans in het voordeel van de helden doen overslaan. Als barbaar, afkomstig uit afgelegen streken, sprak hij de gemeenschappelijke taal niet goed, dus sprak hij in infinitiefzinnen. 't Was oerlollig te merken dat na een tijdje de NPCs en zelfs de vrienden in hetzelfde taaltje begonnen als ze met Ham spraken. Dat wel fijn zijn :)

De laatste jaren is onze groep erg gecharmeerd geweest door 2 spelsystemen: D&D 4th edition vooral omwille van het eenvoudige, hersenloze dungeonhacking, dat zeer nauw aansluit bij de moderne online RPGs, en 7th Sea, omdat je daar echte helden speelt die rif-raf in een flamboyante oogwenk uitschakelt en de spelwereld die barst van eindeloze intriges.

Tot zover het relaas van Dirk, die ook zo vrijgevig was volgende tekeningen (door hemzelf getekend) ter beschikking te stellen van enkele karakters uit bovengenoemde Schimmen & Schaduwen campagne.

"Ham", getekend door Dirk De Boeck

"Bart", getekend door Dirk De Boeck

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen