maandag 22 februari 2016

Magie (7): Elementenmagie

Banner Elementenmagie
(BR2, p. 140)
In onze reeks over Magie laten we nu de volgende klasse aan bod komen, Elementenmagie.

Op p.141 van het basisregelboek lezen we: "Elementenmagiërs houden zich vooral onledig met het gebruiken van de natuurkrachten. Zij kennen verschillende spreuken om deze krachten af te tappen en kunnen zelfs elementen, machtige wezens die bestaan uit deze oerkrachten zelf, oproepen en controleren."

Net als bij Demonenmagie kunnen magiërs dus dus wezens oproepen met de gepaste spreuken. Als het element een onstabilteitstest doorstaat (en waarbij het potentieel de oproepende magiër kan aanvallen), kan het gebonden worden aan een wapen of wapenuitrusting. Maar elementen hoeven niet gebonden te worden, ze kunnen ook een opdracht krijgen die dan moet uitgevoerd worden.

Het voordeel van elementen aan wapens te binden is dat het wapen meer schade doet, het wapen telt als magisch, en is moeilijker te breken. Echter, een SPI-proef is nodig om het element te binden. Indien deze mislukt, dan verdwijnt het element alsnog. Voor wapenrustingen - waarbij de BEP omhoog gaat - gelden gelijkaardige regels. Net als bij demonen is het over het algemeen dus vrij moeilijk om effectief elementen op te roepen EN te binden. Het is dan ook de vraag of elementenmagiër niet eerder een NSK-beroep is, dan wel een valabel carrièrepad voor spelers.

Waterelement (BR2, p. 142)
Er zijn 5 verschillende niveau's van elementen, elk met oplopende scores per niveau. Bovendien hebben elementen ook heel wat speciale eigenschappen:
  • Elementen zijn immuun voor giffen en tevens immuun voor niet-magische effecten;
  • Elementen zijn tevens immuun voor psychologische effecten zoals angst;
  • Elementen hebben Nachtzicht, zijn Onstabiel, en Veroorzaken Angst.
De spreukenlijst voor Elementenmagiërs is opgesplitst in diverse categorieën. Er zijn de algemene spreuken, en verder zijn er spreuken per type element. Bij de algemene spreuken treffen we vooral de spreuken aan om elementen op te roepen

Aarde-element (BR2, p. 143)

6 opmerkingen:

  1. Veel is hetzelfde gebleven in de nieuwe versie. Enige extra is dat je nu elementals kan mixen, hybrids. Modder (earth + water), Steam (water + fire), Lava (earth + fire), etc...
    Er is nu ook een ice elemental, is gewoon een water variant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je voor de andere combinaties ook al namen?
      Anders:
      Lucht en aarde => stofwolk elemental (cfr zandstorm in flim The Mummy)
      Lucht en water => nevel of mist elemental (mistding?)
      Lucht en fire => rook elemental

      Verwijderen
  2. Ja ik had al namen... maar deze zijn beter :) Van lucht en water wou ik eigenlijk ijs maken, om geen extra water versie te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lucht en water vormen wel niet echt ijs natuurlijk ... Ik zou een ijselemental eerder zien als een level 4 waterelemental of zo ...

      Lucht en water => mist, nevel, wolken, damp, ...


      Lucht en fire zou ook kunnen neigen naar bvb zeer hete luchtlagen, met luchtspiegelingen bvb.

      Verwijderen
  3. Ik dacht bijvoorbeeld dat lucht ijs zou kunnen afkoelen :) Anyway... is magic he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond deze magieklasse altijd een beetje droog. Het is eenvoudiger om wat flavor te bedenken bij demonen, schaduwen, druïden enz... Misschien een kort hoofdstukje om wat sociale eigenschappen aan elementen toe te voegen (earth elementals are stubborn, fire elementals are voracious...) en dan een combinatie tabel met een random eigenschap per combinatie: deze lava elemental is dus koppig, hongerig en (random) jaloers.

    BeantwoordenVerwijderen