Ik heb me voor de Morlocks geïnspireerd op de Time Machine film uit 2002: lichtschuwe, roodogige albino's met wit haar. Ik zie de Higher Morlock als het (weliswaar fysiek opgepompte) personage van Jeremy Irons uit die film; sluw en intelligent en met de mogelijkheid om lagere Morlocks telepatisch te controleren.
De eerste Morlock die we laten zien is een hogere Morlock.
Higher Morlock, Foob 2015 |
Als alternatief voor Orks vind ik ze zeer geslaagd. Orks met breins, minder beestig, maar iewat primitief uit eigen keuze. De klederdracht doet me vermoeden dat ze uit woesternijnen komen maar af en toe snakken naar meer. Net zoals de Hunnen of Mongolen uit onze wereld. Een macht die de beschaafde stadsteden op zijn grondvesten kan doen beven eens ze ontketend is.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor het complmiment. Deze higher morlocks staan inderdaad een stap hoger dan orks. Je zou ze ook kunnen vergelijken met samoerai krijgers. Als ze doden, doen ze dit snel en zonder genade, maar zonder wreedheid. De lower morlocks daarentegen, zijn laag bij de gronds en scheppen genoegen in martelen en plunderen. Er komt trouwens nog een derde morlock bij, een soort van sjamaan, die fysiek zwakker is, maar die magie gebruikt om zich te verdedigen. Welke magie dit zal zijn, laat ik graag aan Dizzy over.
VerwijderenElementen magie aarde ligt voor de hand. Het zou pas creepy zijn als ze met droom magie tekeer konden gaan. Wezens onder de grond die de dromen kunnen beïnvloeden van de mensen boven hun. Laat ze op grote wormen rijden! Die kunnen ook nieuwe tunnels graven.
BeantwoordenVerwijderenDat idee met die dromen vind ik niet slecht. Uiteindelijk konden de morlocks uit het boek ook de bovengrondse mensen via mentale manipulatie tot slaven maken. Waarom niet beide?: earth elementals voor fysieke verdediging en aanval en dream manipulation voor subtielere acties. Misschien kunnen we bij de Morlocks spelregels invoeren die speler-personages zich onvoorspelbaar doen gedragen indien ze mislukken in één of andere mentale proef.
BeantwoordenVerwijderenDat onvoorspelbaar gedragen van spelers: dat weet ik zo niet. Als er één ding is wat spelers niet leuk vinden is dat controle over hun karakter overgenomen wordt door de GM of een random die roll. Wat eventueel wel kan is om bepaalde acties te verbieden, of om bijvoorbeeld een spelers slechts aan halve snelheid te laten vechten of acties te laten doen ...
BeantwoordenVerwijderenIk heb dat nochtans al gedaan in een avontuur. De personages moesten door een gang, waarvan de wanden vol zaten met hypnotiserende wormen, die mensen agressief maakten als die mislukten in een mentale weerstandsproef. Je neemt op dat moment de speler van het beïnvloed personage apart, legt hem de situatie uit en laat hem zelfs bepalen hoe hij zijn reisgennoten aanvalt gedurende enkele rondes of tot de wormen worden uitgeschakeld of hun invloed op een andere manier wordt geneutrealiseerd. De vraag is: hoe zullen de aangevallen personages reageren? Zullen ze beseffen dat het gedrag van hun reisgenoot abnormaal is, en kunnen ze op tijd ontdekken dat de wormen de oorzaak zijn of proberen ze gewoon hun reisgenoot te doden? In het avontuur lokten ze hun reisgenoot de gang uit, zodat zijn gedrag terug normaal werd. Het hangt er dus maar van af hoe je de dingen uitlegt en inkleedt.
VerwijderenZover ik weet hebben we geen "Dream magic". Misschien nog wel iets om over na te denken... maar ik heb nog werk genoeg :S
BeantwoordenVerwijderenRideable worm... me like :)
BeantwoordenVerwijderen