vrijdag 21 maart 2014

Artefacten uit lang vervlogen campagnes

Tijdens de golden days gedurende dewelke Schimmen & Schaduwen tot ontwikkeling kwam, werden er natuurlijk ook vele campagnes gespeeld van andere rollenspelsystemen. Eén van de favorieten daarbijw as ongetwijfeld Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP). Dat is trouwens niet zo verwonderlijk. WFRP heeft een vrij Europese insteek op het fantasy-thema (in tegenstelling tot D&D dat een, naar mijn aanvoelen, té Amerikaanse versie van fantasy brengt), en WFRP heeft bvb. via de beroepen een zeer duidelijk invloed op de ontwikkeling van Schimmen & Schaduwen gehad.

Zelf heb ik 2 grote campagnes voor WFRP gemeesterd. Uiteraard de béste fantasy-campagne ever, The Enemy Within. Maar ook de minder bekende Doomstones campgne.

In The Enemy Within campaign maakte ik veelvuldig gebruik van props. Het belangrijkste item in de campagne komt naar voor in het laatste deel, waarin de PCs op zoek moeten gaan naar de legendarische hamer van Sigmar. Om dat object toch enige glans te geven, had ik destijds een houten hamer gekocht in de BRICO en beschilderd. Onlangs, bij het inrichten van mijn wargaming room, kwam de hamer terug boven en gaf ik hem een plaatsje in de boekenkast waar mijn treasured rokeplaying boeken te vinden zijn (na vele jaren heb ik enkel nog de boeken en supplementen behouden die er voor mij écht toe doen).


Een tweede reeks props die ik terugvond waren de fameuze crystals (fire, water, earth, wind) van de Doomstones campagne. Deze campagne bestond uit 4 delen, en in elk van de 4 boeken waren enkele pagina's voorzien om de crystals effectief uit te knippen en zelf in elkaar te plakken. Ik heb ze altijd bijgehouden, maar ben al lang vergeten wat je er effectief in-game mee kon doen. Het enige wat ik me herinner is dat je er elementals mee kon summonnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten