Fantasy roleplaying gaat inherent over het vertellen van (interactieve) verhalen. En alhoewel niet altijd het beleefde avontuur als verhaal wordt neergepend, gebeurt dat weleens. Zelfs in het vroege stadium van Dungeons & Dragons schoof Gary Gygax dit als expliciet doel naar voor (zie o.a.
The Giant's Bag of
The Magician's Ring als een verhalende weergave van een proto-D&D avontuur)
, maar later werd deze vorm van rapporteren over beleefde avonturen ondergesneeuwd door meer en meer technische regels.
Ook in het
ProtoManuscript treffen we een verhaal aan dat gebaseerd op de avonturen van de spelers. Het is meer een opsomming van alle gebeurtenissen. Uit de context is eveneens op te maken dat het spel zelf nog Oog des Meesters betrof, maar het is niettemin intteressant om te zien dat in februari 1986 - minder dan een jaar na het verschijnen van OdM in het Nederlands, er toch al minstens een spelersgroep was die het verhalende karakter van rollenspel expliciet weergaf in een uitgetikte tekst.
In deze blogpost geven we eerst de pagina's zoals ze te vinden zijn in het
ProtoManuscript, in voglende blogposts zullen we de tekst analyseren ...
|
p. 4 van het ProtoManuscript |
|
p. 5 van het ProtoManuscript |
|
p. 6 van het ProtoManuscript |
|
p. 7 van het ProtoManuscript |
|
p. 8 van het ProtoManuscript |
|
p. 9 van het ProtoManuscript |
|
p. 10 van het ProtoManuscript |
|
p. 11 van het ProtoManuscript |
|
p. 12 van het ProtoManuscript |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten