zaterdag 2 februari 2013

Fantasy World 1993

De conventiescene in Vlaanderen begin jaren 90 werd gedomineerd door Fantasy World. Fantasy World was een organisatie van The Lonely Mountain, de gespecialiseerde rollenspel en wargaming winkel die gevestigd was in de Nationalestraat in Antwerpen (nadien kwamen er ook nog elders vestigingen, o.m. in Leuven en Gent). Fantasy World - met als drijvende kracht Peter 't Sas - werd georganiseerd in de Handelsbeurs in Antwerpen, en was zeker in die jaren het toonaangevend event voor fantasy-gaming in Vlaanderen. Naast allerhande trade stands, herinner ik me ook (echte) zwaardgevechten, films, strips (Tyndall), handtekeningensessies met o.a. Dave Prowse, m.a.w. de typische mix die een geeky conventie kenmerkt. In de pre-internet dagen was het belang van dergelijke conventie niet te onderschatten. Het was immers de belangrijkste manier om met nieuwe produkten te kunnen kennismaken, en gelijkgezinden te ontmoeten.

The Wise Tree was elk jaar aanwezig om zijn  produkten te promoten en te verkopen. Omdat Fantasy World een tweedaagse conventie was, moesten er dus allerhande activiteiten op touw gezet worden om de enthousiaste Vlaamse gamers te entertainen. Ook The Wise Tree liet zich daarbij niet onbetuigd, getuige dit artikel in Goblin Tribuun 4 (December 1992), die de activiteiten van The Wise Tree aankondigde voor Fantasy World 93:

Een aankondiging van een heus tornooi, van Clay-O-Rama (daarover straks meer), en "Dino Wars". Dino Wars, dat trouwens nooit gespeeld is geweest, was een wargame waarbij elke speler beschikte over een dinsoaurus, die dan in Lost World stijl tegen elkaar zouden vechten in een Jura- en Krijtlandschap. Het idee kwam voort uit het avontuur "De Vallei der Verdoemden" in Sagen & Legenden 1, waarvoor ik opzoekwerk had gedaan om enkele dinosaurussen te voorzien van Schimmen & Schaduwen karakteristieken.

Op Usenet, het wereldwijde discussieforum bij uitstek op het vroege pre-WorldWideWeb internet, verscheen op 13 januari 1993 volgend bericht in de nieuwsgroep rec.games.frp.announce (opnieuw gevonden in internetarchieven dankzij Google), om het Schimmen & Schaduwen tornooi aan te kondigen en deelnemers te ronselen:

---------- Forwarded message ----------
From: Philip.Du...@cs.kuleuven.ac.be (Philip Dutre)
Date: Jan 13 1993, 5:34 pm
Subject: Schimmen & Schaduwen tornooi
To: rec.games.frp.announce


        Schimmen & Schaduwen tornooi op Fantasy World '93
        ===================
==============================


The Wise Tree, een Leuvense rollenspelvereniging, organiseert gedurende Fantasy World '93 op 20 en 21 februari te Antwerpen het eerste officiele Schimmen & Schaduwen tornooi.
 
Schimmen & Schaduwen is een nederlandstalig rollenspel dat vooral in Vlaanderen reeds een ruime verspreiding kent.
 
Op elk van de twee conventiedagen vindt een tornooi plaats.
Spelsessies vinden plaats om 11.00 en 14.00 uur, met telkens twee sessies per aanvangsuur.
De beste spelers uit elke sessie spelen om 17.00 de finale. Er worden maximaal 20 spelers per tornooidag toegelaten. Een basiskennis van de Schimmen & Schaduwen regels wordt verondersteld.

Interesse? Stuur dan een vraag tot het bekomen van een inschrijvingsformulier
naar phil...@cs.kuleuven.ac.be
 
---------- Forwarded message ----------

Dit was door mezelf gepost, omdat ik een van de enige was met internettoegang door het feit dat ik toen als doctoreerde aan het departement computerwetenschappen van de Leuvense universiteit (dat toen trouwens zo ongeveer het internet van gans Belgie runde doordat de DNS-servers in ons gebouw stonden). Veel Vlaamse lezers van deze aankondiging zullen er op dat ogenblik niet geweest zijn, maar het was vooral een kwestie om ''cool" te zijn. Lang voordat de meeste Belgen zelfs maar gehoord hadden van het internet, was The Wise Tree reeds online! De cross-over die er toendertijd was in de underground geek-culture tussen computer, fantasy, scifi, ... was er natuurlijk niet vreemd aan.

De bewuste spelsessies werden geleid door verschillende medewerkers van The Wise Tree, waaronder mezelf. Een leuke anekdote die ik me hierbij herinner, was dat een van de spelers aandrong om met een eigen karakter en ras te mogen spelen, de Gelfling. In een goedmoedige bui werd dit toegestaan, waarop de speler plots ook claimde dat hij kon vliegen. Ik kende duidelijk mijn klassiekers zoals The Dark Crystal niet. Meteen was ook duidelijk waarom een tornooi best met voorgegenereerde karakters gespeeld wordt.

Volgend verslag van Fantasy World verscheen in Goblin Tribuun nummer 5:



Tevens hield The Wise Tree ook de beruchte Clay-O-Rama sessies - die ik ook leidde. Clay-O-Rama was een wargame met plasticine, dat ooit in Dragon magazine gepubliceerd was (Clay-O-Rama ob BoardGameGeek). Hiervoor hadden we een aantal grote tafels bedekt met plastiek, om dan aan een acht-tal deelnemers een pot Play-Doh te geven. Elkeen bouwde een monster, kreeg stats toegewezen, en trad tegen de andere plasticine-monsters in het strijdperk. Diverse sessies werden gerund, en ik herinner me nog dat ik op het einde hees geschreeuwd was om boven het publiek uit te komen dat drie rijen dik naar het spektakel stond te kijken en hun favoriete creatie luid aanmoedigde. In geek-chic stijl troeg ik de hele conventie trouwens ook mijn zwart EuroGencon 92 sweater, dat ik enkele maanden daarvoor had gekocht op EuroGencon in de UK.

De belofte dat het winnende monster werd omgezet in een Schimmen & Schaduwen monster, inclusief tekening van Foob, is jammer genoeg nooit bewaarheid geworden. De publicaties van The Wise Tree liepen toen al op hun laatste benen, en het bewuste monster werd nooit meer gepubliceerd. Vele jaren later, ik vermoed in 2001 of 2002, werd ik hierover nog eens aangesproken door een student, die als jonge tiener de toenmalige Clay-O-Rama wedstrijd gewonnen had, en opnieuw zijn recht op publicatie opeiste. We konden er beiden toen opnieuw hartelijk om lachen :-)

5 opmerkingen:

  1. Ik ben wel wat geschrokken van dat avontuur dat we gerunt hebben. Een dodenwaker? WTF dude... dat is een STRAF ding. De S&S versie van een Lich basically (maar beter zoals altijd :) Ik vermoed at we geinspireerd waren door die pulp reeks van CoC at the time, want beginnende avonturiers kunnen zeker geen dodenwaker verslaan. Kwestie van direct indruk te maken op de spelers :).

    Dirk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vernoemd met naam en toenaam! Those were the days :-)

    Pierre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vernoemd met naam en toenaam! Those were the days :-)

    Pierre

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Absoluut. Elke maandagavond met z'n zessen. Ik meesterde Dark Heresy (Warhammer 40k rpg) gedurende 3 jaar en we schakelden vorig jaar over naar Star Wars. Nog niet zolang geleden speelde ik zelfs een korte sessie S&S met mijn broers en zus, compleet uit nostalgie. Ik denk niet dat ik deze hobby ooit opgeef :-)

    BeantwoordenVerwijderen