We treffen Foob in de lounge van een luxe-hotel in Brussel, alwaar hij omringd door een schare trouwe fans ... euh, nee dus, gewoon via email. We hebben het hier over roleplaying, niet over rock-n-roll!
Recenter werk van Foob. Dit is de omslagillustratie voor een leesboek van een debuterende jeugdschrijver. |
Wanneer ben je met (fantasy) roleplaying begonnen?
Ik
zal eerlijk zijn. Vooraleer een goede vriend me introduceerde bij de
gasten van The Wise Tree (nvdr. The Wise Tree, of kortweg TWT, was de naam van de vzw. onder dewelke alle Schimmen & Schaduwen materiaal is uitgegeven),
had ik zelfs nog nooit over rollenspel gehoord. Ik denk dat ik het
leerde kennen eind 1989, toen ik een twintiger was en nog haar had dat
tot halverwege mijn rug hing (nvdr. Dat kan ik getuigen!). Als ik me niet vergis was het eerste fantasy rollenspel dat ik speelde Rolemaster. Daarna maakte ik ook nog
kennis met Call of Cthulhu en Judge Dredd en misschien nog een tweetal
andere.
Het
was letterlijk op de avond waarop ik met mijn mapje met tekeningen
bij de mensen van The Wise Tree was langsgekomen om me voor te stellen
als illustrator, dat ik al met hen rond tafel zat met mijn eerste
personagedocument en een paar dobbelstenen. Vraag me niet meer welk
scenario dat was. Te lang geleden. Ik weet wel nog dat die eerste
spelsessies echte eye-openers waren voor mij.
Het hielp natuurlijk dat Dirk Vandenheuvel (één van de kernleden van
The Wise Tree) niet de eerste de beste spelmeester was. Ik voelde meteen
aan dat het rollenspel helemaal mijn ding was. Zo plezant, man. Vier
jaar lang of zo, maakte ik vanaf dat moment deel uit van de vaste
spelergroep van The Wise Tree. En geen seconde heb ik me er verveeld. Ook niet als we niet aan 't spelen waren.
Hoe lang heb je Schimmen & Schaduwen gespeeld?
Ik
ben zelf Schimmen & Schaduwen beginnen meesteren na het verschijnen
van de groene versie van het
basisregelboek. Ik was ondertussen een kernlid van The Wise Tree en had
mee de lay-out gemaakt en zo al doende het hele boek gelezen. Ik ben
het dus ook maar beginnen meesteren. Een jaar of tien heb ik dat gedaan,
met diverse groepen van vrienden
en later zelfs tegen betaling in scholen en culturele centra. De enige
reden waarom ik er uiteindelijk mee gestopt ben was omdat zowel ikzelf
als andere spelers carrière begonnen te maken en kinderen begonnen krijgen. Dat maakte het organiseren van een wekelijkse
activiteit moeilijk. Ik ben er dus uiteindelijk op het eind van de jaren 90
volledig mee gestopt.
Wat is je beste herinnering aan al die diverse spelsessies?
Als
speler van andere rollenspelen vond ik het leukste dat je zelf de situaties
kon manipuleren en dat je soms ook dwaze acties kon
doen die passen bij je personage, maar die niet noodzakeljk voordelig
zijn voor de medepersonages. Ik ontwikkelde al snel de gewoonte van een
anti-held te spelen, die soms gewoon toegaf aan een of andere
onweerstaanbare drang en die vaak ook een of andere belachelijke fobie
had.
Schimmen
& Schaduwen heb ik zelf nooit als speler gepeeld. Altijd als
spelmeester. Ik evalueer een
avontuur dus naar hoe leuk mijn spelers het vonden. Ik moet zeggen dat
ik elk scenario met plezier gemeesterd heb, maar 'Xanmungy', een scenario
van David Van Dijck (nvdr. één van de allereerste medewerkers van The Wise Tree. Xanmungy is een avontuur te vinden in het basisregelboek.), is me het best bijgebleven. Het feit dat de dingen
niet helemaal waren wat ze leken, maakte het avontuur
erg interessant voor de spelers. En een ander scenario dat me goed is
bijgebleven was 'Het bloed van Ishar'. Die titel zou bij jou een
belletje moeten laten rinkelen, gezien je het zelf geschreven hebt (nvdr. Dat klopt! Bloed van Ishtar is verschenen in Sagen & Legenden 1. ). In
dat scenario (opgelet: spoiler volgt!!!) krimpen de helden tot de
grootte van muizen.
Het was een piepklein scenario, maar alleen al dat origineel
uitgangspunt maakte het spelen ervan erg amusant. Ik herinner mij vooral
een situatie waarbij één van de spelers het lumineuze idee kreeg van te
proberen te onderhandelen met de huiskat. Haar personage zat nochtans
veilig onder een kast verborgen,
dus dat maakte de actie dubbel zinloos. Ze verliet dapper haar
schuilplaats, ging voor de kat staan en begon te praten. De kat keek er
twee seconden naar, zette er haar poot op en at deze rechtop staande
muis op. Daar hebben we nog lang mee gelachen.
Een
andere Schimmen & Schaduwen anekdote die ik graag wil delen, en die
eigenlijk te gek is voor woorden, is het verhaal van ene zekere Erik.
Ik had ooit een spelersgroepje waarin onder andere een gast zat die Erik
heette. De man had nog nooit een rollenspel gespeeld en leek dit
aanvankelijk wel leuk te vinden. Maar op een gegeven moment kwam hij
plots niet meer opdagen en gaf hij geen teken van leven meer. Jaren
later kwam ik te weten dat hij in de periode dat hij in mijn
spelersgroep zat, door zijn vrouw was overhaald om tot de
Pinksterbeweging toe te treden. Vanuit zijn nieuwe geloof was hij er van
overtuigd geraakt dat ik een hogepriester van de duivel was. Een
gemiddeld Schimmen & Schaduwen scenario wilde inderdaad wel eens een
demon bevatten of een gevecht waarin magie gebruikt werd, maar die gast
was gaan geloven dat dat echt zijn ziel in gevaar bracht. Hij heeft
zelfs nog zijn huis laten wijden specifiek om mijn invloed buiten te
houden, want blijkbaar werkte die ook over lange afstand. En als er hem
eens iets ergs overkwam, weet hij dat volgens een vriend van me die hem
nog wel eens tegen het lijf liep, jaren later nog steeds aan mijn
boosaardig aura. Ja, soms ís de realiteit zotter dan een
Schimmen & Schaduwen scenarist ze zou kunnen verzinnen.
Inderdaad, roleplayers zijn altijd al gekend geweest als satanisten en demonenvereerders. Maar terug even ernstig. Welke gamingactiviteiten beoefen je nu nog?
Sinds
het begin van de eeuw speel ik eigenlijk bijna niets meer. Ik moet
zeggen dat ik het spelen
van rollenspellen zo leuk vond, dat andere spelvormen zoals gezelschapspellen of computergames voor mij hun glans verloren hebben.
Ik speelde nochtans veel bordspellen voor ik het rollenspel kende.
Daarom ben ik blij dat mijn kinderen nu stilaan op de leeftijd komen dat ze
een rollenspel kunnen appreciëren. Het is eigenlijk ook daarom
dat ik momenteel bezig ben met het heruitgeven van mijn eigen
rollenspel ‘Monsters & Magiërs’. Dat bevat ongeveer een twintigste
van de spelregels van Schimmen & Schaduwen en is specifiek bedoeld
om te worden gebruikt met jongere spelers.
Even terug naar alle werk dat je voor The Wise Tree hebt verricht. Je hebt reeds verteld hoe je initieel in contact kwam met die groep, maar wanneer is het tekenwerk dan begonnen en hoe is het dan verder gelopen?
De eerste contacten moeten eind 1989 of begin 1990 geweest zijn. Een heel goede maat van me, Steven Redant, vertelde me dat hij wat mensen kende
die een soort van fantasy-spelboek wilden uitbrengen, en dat ze
hiervoor een illustrator zochten. Steven had reeds enkele tekeningen gemaakt voor o.a. het Symbool van Crann, een avontuur voor de 1ste editie van Schimmen & Schaduwen, maar hij dacht dat het voor de
heruitgave van het basisregelboek beter was om mij te contacteren. Ik dus naar het huis van
Dirk Vandenheuvel met mijn mapje met tekeningen, zenuwachtig want denkende dat het
hier mogelijk om mijn eerste echte illustratieopdracht
ging. Steven was daar en Koen De Waele en David Van Dijck ook, denk ik.
De harde kern, zeg maar (nvdr. die zogenaamde harde kern bestond toen inderdaad uit voormeldde personen, alsook Kurt van Bouchout (tekenaar 1ste editie en nadien alle kaarten), en ikzelf ;-)).
Bleek dus dat het hier ging om een zootje
ongeregeld en dat ze eigenlijk geen budget hadden voor illustraties.
Maar het gezelschap sprak me aan. En het project
sprak me zéker aan. Ik was een kleine twee jaar eerder grafische
studies begonnen aan Sint-Lukas in Brussel, waar men bij wijze van spreken je vel
met een aardappelmesje wegschilde als je betrapt werd op het plegen van
Fantasy-illustraties en waar enige anatomische kennis als verdacht
beschouwd werd. Ik heb dan maar, speciaal om Sint-Lukas te kunnen
vervolledigen een kunsterige stijl ontwikkeld, maar de realiteit was dat
ik eigenlijk gewoon graag barbaren en monstertjes en draken tekende.
Dus bood het Schimmen & Schaduwen-project
mij een uitgelezen kans om mijn tekenpen op dat vlak te blijven
inzetten.
Een kleine maar toch één van de beste illustraties uit de TWT-stal is de snotling op pagina 243 van het basisregelboek. Let vooral op de arrogante uitstraling. |
In
het begin wel. Ik heb er veel door bijgeleerd en zelf zie ik zeker een
stijlevolutie over de periode
van vier jaar waarin ik de boeken van The Wise Tree illustreerde. Naar
het einde toe zat er zelfs al wat persoonlijkheid in. Misschien was ik
wel op weg om op termijn een goede striptekenaar geworden. Helaas begon
mijn enthousiasme voor het maken van nieuwe boeken na een jaar of drie
te tanen. Ik ben iemand die zijn interesse verliest als er geen evolutie
meer in de formule zit.
Ik denk zeker niet dat ik de enige was die dat voelde, maar het feit
dat ik de voornaamste illustrator was, creëerde een bottleneck die zeker
moet hebben bijgedragen aan het wegdeemsteren van The Wise Tree.
Had je bepaalde invloeden voor je fantasytekeningen? Schrijvers? Andere tekenaars?
Zeker.
Ik was een grote fan van Comès in die periode. Die invloed schemert
zeker door in de illustratie
van de magiër op pagina's 14 en 15 van het basisregelboek. Vooral in
het harde contrast van de achtergrond, is dit duidelijk. Da's ook zo
voor de illustratie op pagina 303 van het basisregelboek.
In Sagen & Legenden 2 staat op pagina 95 een illustratie van twee ratlingen die ik zelfs 23 jaar na datum nog erg goed vind. Er is me meer dan eens gezegd dat het wel een illustratie van Moebius lijkt. Dat kan ik alleen maar als een enorm compliment aanvaarden. Ook de twee leeuwenmensen op pagina 51 vind ik nu nog goed. Je moet wel weten dat ik zowel de ratlingen als de leeuwenmensen getekend had voor een eigen rollenspel dat ik toen was beginnen schrijven met de naam Vreemde Tijden. Gezien dat niet vlotte, heb ik de illustraties dan maar in een boek van The Wise Tree opgenomen
Wat zijn de dingen waar je het meest trots op bent ivm Schimmen & Schaduwen?
Portretten van magiërs waren alom aanwezig in de TWT-boeken. Deze staat op pagina 301 van de rode uitgave van het basisregelboek. |
p14 en 15 van het basisregelboek. |
In Sagen & Legenden 2 staat op pagina 95 een illustratie van twee ratlingen die ik zelfs 23 jaar na datum nog erg goed vind. Er is me meer dan eens gezegd dat het wel een illustratie van Moebius lijkt. Dat kan ik alleen maar als een enorm compliment aanvaarden. Ook de twee leeuwenmensen op pagina 51 vind ik nu nog goed. Je moet wel weten dat ik zowel de ratlingen als de leeuwenmensen getekend had voor een eigen rollenspel dat ik toen was beginnen schrijven met de naam Vreemde Tijden. Gezien dat niet vlotte, heb ik de illustraties dan maar in een boek van The Wise Tree opgenomen
Ratlingen uit Sagen & Legenden 2 |
Dat
het een product was van een groepje complete amateurs met zakelijke,
redactionele noch ernstige artistieke kennis van zaken en dat je het
toch zonder beschaamd te
worden naast de commerciële producten van de tijd kon leggen, zowel qua
scenario’s als qua illustraties (al zeg ik het zelf).
Ja,
die diversiteit was er zeker. Maar dat was misschien ook wel net de
kracht van onze boeken. Elk
scenario had een eigenheid. Het leuke was, dat gezien ik de schrijvers
persoonlijk kende, ik ook soms hun eigen persoonlijkheid erin kon voelen
doorschemeren. Ik voelde bijvoorbeeld het nauwgezet karakter van David Van Dijck in zijn scenario’s. Er was bijvoorbeeld het analytische in de manier
waarop Steven Redant zijn scenario’s structureerde of het donkere en
tegelijkertijd feërieke kantje in het scenario van Katrien Vandenbergh
en de meer associatieve opbouw van mijn eigen scenario’s. Ja, er zat
speling op de stijl van scenario tot scenario, maar het wérkte
wel.
Het
is zeker een periode waarop ik met plezier en met enige nostalgie
terugkijk. Ergens vind ik het spijtig dat de realiteit van het
dagelijkse leven het onmogelijk maakt van nog zo onbevangen met een
totaal vrijblijvende hobby bezig te zijn. We deden gewoon iets wat we
allemaal leuk vonden
en we deden het als vrienden. Een aangenamer gezelschap was echt
nauwelijks denkbaar. Een aantal van de personen uit die periode zijn
weliswaar nog steeds erg goede vrienden. Ik ben zelfs met twee van hen
een Heavy Metal band begonnen.
Of
ik tevreden ben? Ik was zeker zo fier als een gieter op het moment dat
ik dat dikke spelregelboek
voor het eerst in de hand hield. Ik ben ondertussen weliswaar
geëvolueerd en erken dat ik de meeste van deze illustraties tegenwoordig
niet meer zou durven tonen. Sommigen zijn zelfs tenenkrommend slecht te
noemen. De vormgeving ook, trouwens, en dat geldt voor de boeken maar
zelfs nog meer voor de PDF-versie uit 2003. Gelukkig
deden andere RPG-reeksen uit die periode, zelfs de grote producties,
het vaak niet beter. Dus ja, zelfs al zie ik nu de mankementen van ons
product, ik ben nog steeds blij dat ik mijn steentje heb bijgedragen.
De
gemiste kans zit hem misschien in het feit dat ik niet volop gegaan ben
voor een carrière als
illustrator. Enkele jaren na het einde van The Wise Tree ben ik
grafisch ontwerper en later webdesigner geworden. Vooral dat laatste
liep zo vlot dat ik meer dan een decennium niets meer geprobeerd heb op
het vlak van illustratie. Pas enkele jaren geleden ben ik
zachtjesaan terug begonnen met tekenen, hetgeen ondertussen gelukkig
wel in een officiële opdracht voor een jeugdboek geresulteerd heeft.
Maar soms vraag ik me af hoe ver ik technisch en qua persoonlijke stijl
al had gestaan als illustrator of misschien als striptekenaar als ik
toen niet voor de zekerheid gekozen had.
Draken waren altijd al één van Foob's favoriete onderwerpen.Dit is één van de eerste illustraties nadat hij in 2011 terug zijn potlood opraapte.
|
Bedankt voor dit zeer verhelderende interview! We hebben nu alleszins wat meer zicht gekregen op de begindagen van Schimmen & Schaduwen.
Voor wie de vorige interviews in onze reeks nog eens wil (her)lezen: ze zijn op deze pagina te vinden. Ook als je zelf als speler ooit Schimmen & Schaduwen gespeeld, horen we graag jouw herinneringen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten