donderdag 9 juli 2015

Pagina 300bis?

Uit het interview met Foob kwam een vreemde anomalie naar voor, die voor mij ook een herontdekking opleverde. In het stukje waar hij het het heeft over invloeden van andere tekenaars, verwijst hij expliciet naar een tekening op pagina 303 van het rode regelboek. In de caption (die Foob ook zelf aangaf) verwees hij naar pagina 301. Op zich vond ik dit vreemd, maar heb het zo laten staan in de tekst. Deze post zal duidelijk maken waarom.

Als ik stukjes voor deze blog schrijf, gebruik ik meestal mijn versie van het groene regelboek om één en ander op te zoeken (zie hier een overzicht van de verschillende versies van het basisregelboek). Ik ging er steeds van uit dat het groene en het rode boek exact dezelfde inhoud hadden, en dat enkel de kaft verschilde. Het blijkt nu dat er subtiele wijzigingen zijn tussen beide edities. Eentje daarvan betreft pagina 300bis.

Zijn het groene en rode basisregelboek identieke uitgaves, op de kaft na?
Ik vond de tekening die Foob meegeleverd had voor het interview van bij de aanvang wat vreemd. Ik heb immers sinds de aanvang van deze blog regelmatig vooruit en achteruit gebladerd in het groene regelboek, en kon me die tekening niet voor de geest halen. Maar Foob verwees naar pagina 303 (of 301), dus een zo specifieke referentie moest wel kloppen.

In het groene regelboek trof ik de bewuste tekening helemaal niet aan, maar tot mijn grote verbazing wel een losse pagina die tussen pagina 300 en pagina 301 ingeschoven was, met het nummer 300bis.

Pagina 300 en 301 uit het groene regelboek.
De losse ingeschoven pagina, genummerd 300bis.

De pagina betreft een extra avontuur voor het desbetreffende avontuur. De achterkant van deze pagina is blanco. Ik kan me niet herinneren of deze pagina nadien werd uitgedeeld, of reeds bij de verkoop in elk exemplaar van het boek is geschoven.

In het rode regelboek is deze pagina volledig opgenomen in het boek. Natuurlijk, dit veroorzaakte een blanco pagina in het boek (de achterkant van 300bis), en deze werd dan blijkbaar opgevuld met de desbetreffende tekening waar Foob naar verwees.

Pagina 300 en 300bis in het rode regelboek.
Een niet-genummerde pagina, en pagina 301 in het rode regelboek.

De vreemde inclusie van deze pagina is waarschijnlijk ook waarom Foob zelf even in de war was met de paginanummering.

Wederom een Schimmen & Schaduwen mysterie opgelost!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten