maandag 17 december 2012

Interview met voormalig spelmeester Thomas B.

Zoals in het opzet van deze blog aangekondigd werd (blogpost1, blogpost2), is het mijn bedoeling om regelmatig oud-spelers en oud-spelmeesters van Schimmen & Schaduwen aan het woord te laten.

De eerste in deze reeks is Thomas Buytaert, die een uitvoerige S&S campagne met zijn spelersgroep op touw zette in de eerste helft van de jaren 90.

Wanneer ben je met S&S in contact gekomen?
Goh, kan dat 1990 of 1991 geweest zijn? Het was in elk geval ergens rond de opstart van het systeem. Eén van onze vaste spelers, Eric B., had connecties bij The Wise Tree. We hadden op dat ogenblik reeds vele jaren Oog des Meesters achter de kiezen, en onze groep was toe aan iets substantiëler. Schimmen & Schaduwen kwam dus op het perfecte moment.

Hoe lang heb je S&S gespeeld? Als speler? Als meester?
(duikt even in oude archiefmappen) Ik ben niet zo goed met datums, dus alle jaartallen onder voorbehoud. Ik heb S&S amper als speler beleefd, wel intensief als meester. Onze eerste avonturen liepen tot ongeveer 1994, vroeg in 1995. De volgende jaren bleef S&S wel op het menu staan, maar niet meer exclusief. Tegen die tijd botsten de helden ook tegen de limieten van het systeem en brachten we een hele reeks eigen regels in stelling (waaronder de beruchte ‘initiatiefovernemendeafweer' -- nvdr. dat vraagt vroeg of laat om een aparte blogpost!). Dan, ik denk omstreeks 1996, startte een finale megacampagne die bijna drie jaar in beslag nam en waar de helden het lot van Dor in handen namen samen met of tegen een hele reeks godheden. De ontknoping van die campagne was een echt sluitstuk. We hebben enkele jaren later een poging ondernomen om de oude veteranen (ondertussen grijsaards) terug op pad te sturen, maar dat is na enkele sessies gestrand.

Heb je ooit in een langdurige campagne meegespeeld of gemeesterd?
We speelden Schimmen & Schaduwen zowat altijd in open wereld campagne modus, dus eigenlijk kan je stellen dat we meer dan 10 jaar aan dezelfde verhaallijn gewerkt hebben. Het was in elk geval de meest intensieve periode die de rollenspelcarrière van onze groep kende, en waar ondergetekende zowat al zijn leergeld heeft betaald.

Wat is je beste herinnering? Een specifiek avontuur? Een specifieke ontmoeting met een monster of Niet-Spelers-Karakter? Een intrigerende plot-wending?
Bijzonder veel, maar misschien we een van de meest hilarische speelde zich af op het einde van een lange campagne waar we de regels van Sid Meiers’ Pirates! hadden laten samensmelten met die van S&S. De helden hadden vanuit het niets een hele vloot met schepen en bemanning opgebouwd, en trokken ten strijde tegen hun Nemesis, de piraat Ulser. Een paar sessies daarvoor hadden ze één van diens schepen geënterd en Rosalinda, een jonge, fonkelende rosharige dame gered. Die bleek aardig wat pit te hebben, en vormde al snel een gewaardeerd onderdeel van hun ploegje – en het voorwerp tussen behoorlijk wat romantische rivaliteit tussen twee spelers: Dirk en Eric.

Tijdens het finale conflict brak een enorme zeeslag uit. Tegen acht uur des morgens (echte tijd) lag de hele vloot van de spelers op de zeebodem, maar hadden ze het schip van Usler geënterd en maakten ze zich uitgeput op voor het finale duel. Rosalinda was net daarvoor tijdens een onduidelijke fase bewusteloos geraakt. De spelers waren ondertussen compleet groggy, en begrepen maar niet waar die verduivelde Ulser zat. Tot Ham Jammer, onze residente barbaar, plots alle eindjes aan elkaar kon knopen en besefte dat Ulser en Rosalinda één en dezelfde persoon waren.

Ik zag – als meester – het licht in de ogen van speler Dirk dagen, terwijl hij me plots fel aankeek en mompelde: ‘Meester, ge zijt ne klootzak!’. Onschatbaar…

Heb je speciale bemerkingen of herinneringen aan het spel- en regelsysteem zelf?
Eén van de eerste zaken die we merkten was hoe rauw het systeem was. Ik had voor onze eerste sessie – na jaren Oog des Meester – een snel introotje in elkaar gestoken waar de helden het tegen een koppel standaard Orcs opnamen. In OdM was dat een fait divers geweest; tot onze stomme verbazing struikelden de helden nu na een half uur over hun eigen ledematen. Dat zette ook meteen de toon voor de verhalen die we speelden, die meteen meer gritty, dark fantasy gingen, en waar we minder met magie, en meer met metaal speelden.

Verder was het systeem – met alle respect – een ruwe diamant. Zeker met meer ervaren helden bleken de regels toch wel wat gaten en inconsistenties te bevatten. Maar het kaderwerk was solide, en we vonden het bijna even leuk de regels bij te werken als verhalen te schrijven.


Hoeveel produkten van S&S heb je ooit gekocht?
Ik vermoed enkel het basisboek. Ik heb ooit uitbreidingsregels zien passeren, maar die hebben we nooit intensief gebruikt.

Heb je ooit deelgenomen aan een S&S avontuur gerund op een conventie?
Neen, we waren (en zijn) een erg regelmatige maar geïsoleerde spelersgroep.

Heb je voor- of nadien nog andere rollenspellen gespeeld?
Voor S&S hebben we er erg veel en lang Oog des Meesters gespeeld. Ik weet dat ik de doos ben gaan halen ongeveer een dag nadat ik de TV Commercial had gezien, dat moet dus ergens in 1985 geweest zijn (nvdr. commercial Oog des Meesters 1985). Dat was m'n eerste rollenspelervaring.

We speelden en spelen vandaag een berg systemen. De meest prominente zijn D&D (onlangs nog een erg leuke campagne in 4.0), Call of Cthulhu Classic, DragonStar, Streetmare (een dark future systeem van eigen makelij) en de laatste jaren vooral 7th Sea ook in z’n klassieke vorm. 7th Sea is voor onze spelersgroep echt de sublimatie van alles wat we over de voorbije jaren aan goede systemen zagen passeren.

Onze spelersgroep ten tijde van de Schimmen & Schaduwen campagne. Van links naar rechts: Wim ‘Wulf’, Raf ‘Bart’, Dirk ‘Ham Jammer’, Thomas ‘De Meester’, David ‘Ludovic d'Arcy des Fleurilles’ & Eric ‘Kandai'.
Hoe en/of waar is jullie spelersgroep ooit gestart?
We speelden vroeger afwisselend bij de spelers thuis, allemaal op de as Kapellen, Ekeren en Brasschaat. We hadden wel een semi-vaste locatie, boven de garage van een van de spelers. Maar voor de S&S hadden we grote tafels nodig (zeeslagen, strategische toestanden etc.) waardoor we vaak in het restaurant van mijn ouders speelden. Dat was overigens geen al te best nieuws voor de lokale voorraad sterke dranken en desserts. Vandaag verplaatsen we vaker; we hebben spelers in het Turnhoutse, rond Gooreind/Essen en in Leuven.

Welke gamingactiviteiten beoefen je nu nog?
We spelen met ongeveer dezelfde groep nog steeds elke twee weken, vandaag in 7th Sea en Call of Cthulhu, en absoluut geen plannen om daar ooit mee te stoppen. We beschouwen onze rollenspelavond een beetje als een heilig moment, waar parameters als volwassen worden, sociale verplichtingen en andere onzin met veel bravoure voor mogen wijken.

Gesproken als een echte gamer! Alvast bedankt voor dit interview, en hopelijk zien we op deze blog nog een en ander verschijnen van wat toch wel een geweldige campagne moet geweest zijn.

Wens je, zoals Thomas, zelf te rapporteren over je gaming-activeiten m.b.t. Schimmen & Schaduwen? Laat het me weten,  en ik stuur je wel enkele vragen door. Scans van bvb. karakterdocumenten, zelf-gemaakte kaarten van avonturen, of foto's zijn zeer zeker welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen