donderdag 11 april 2013

De grote Atlas van Dor

Ik ben altijd gefascineerd geweest door atlassen. Niet enkel moderne atlassen, maar vooral ook historische atlassen. Het is immers zeer boeiend om de groei en teloorgang van landen te kunnen volgen op verschillende kaarten doorheen de verschillende tijdsperiodes.

Het mag dan ook niemand verbazen dat ik zelf een collectie van leuke historische atlassen bezit. Geen originele historische werken natuurlijk, maar meestal fascimiles. De twee grootste stukken in mijn collectie zijn de Atlas Ferraris en de Mercator Atlas, beiden heftige boekwerken die meerdere kilo's wegen en die niet dadelijk in een klassieke boekenkast passen.

Mijn voorliefde voor grote kaarten heeft me trouwens ook ooit het supplement Forgotten Realms: City System doen aankopen, een volledige gedetailleerde kaart van de stad Waterdeep. Er was slechts 1 kamer in mijn ouderlijk huis groot genoeg om ze helemaal open te leggen zonder meubels te verplaatsen. Jammer genoeg heb ik ze niet meer in mijn collectie.

Het doet me dan ook veel plezier om te kunnen aankondigen dat The Wise Tree nu ook een atlas van Dor heeft samengesteld - in pdf formaat, hier te downloaden (13.4Mb)

*******************************
*******************************

Deze atlas is recent samengesteld door Kurt VB, die de originele kaarten van Dor zoals verschenen in de tweede editie van het regelboek heeft ingescand. We laten Kurt zelf even wat toelichting geven:


Bijgevoegd vind je de wereldkaart en de detailkaarten in een soort “Wereld van Dor”-atlas in PDF op A4-formaat in een (iets) betere kwaliteit dan in de boeken. Ik heb het altijd jammer gevonden dat de kwaliteit van de kaarten niet goed tot zijn recht kwam in het regelboek. Ik heb alles ook in hoge resolutie gescand op A3, zoals het eigenlijk gedrukt had moeten worden. Als je de landen op de detailkaarten langs de grenzen zou uitknippen en aan elkaar plakken, dan krijg je zo een grotere kaart van centraal Dor, met meer detail dan de algemene wereldkaart.


Links en rechts zitten verborgen verwijzingen in de kaarten. Zo verwijzen enkele namen naar verbroken liefdesrelaties uit die tijd (jawel;-), zoals de streek Forgatania in Zuid-Rian (van het Engelse “forget”, of de “te vergeten landen”:-) of de havenstad “De Blauwe Droefte” op Malmask. De stad Manara op Xalm is genoemd naar de gelijknamige (erotische) striptekenaar. Mijn voorliefde voor Egypte ten tijde van de Farao’s vind je terug in namen als Ubastor in Kornandor (is een referentie naar de Egyptische kattengodin Ubastet) en Sethebe op Helkandor (slaat zowel op de Egyptische god Seth als op de tempelstad Thebe, het huidige Luxor). De Wouden van Galahad in Helkandor zijn genoemd naar de ridder van de Ronde Tafel.
Detail van Malmask. Basisregelboek 2de editie.
De landen in West-Dor zoals Usulkar, Orasol, en Rivizal zijn niet opgenomen in deze Atlas. De beschrijving van deze landen was trouwens ook niet opgenomen in de tweede editie van het regelboek, waar ze nog wel een beschrijving hadden in de eerste editie van het regelboek. Vermoedelijk om plaats te sparen, hebben ze toen de cut niet gehaald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten