vrijdag 12 april 2013

Interview met voormalig speler Harry Saenen

Deze maal hebben we Harry Saenen te pakken, reeds sinds zeer lange tijd roleplayer en ook ooit Schimmen & Schaduwen speler. Hij is ook ooit begonnen aan een avonturenreeks die zou gepubliceerd worden door The Wise Tree als Sagen & Legenden 3, maar dat is er jammer genoeg nooit van gekomen.

Wanneer ben je met (fantasy) roleplaying begonnen?

Dat was toen ik het 5de middelbaar zat. Een klasgenoot -tot op heden nog altijd een vriend en boardgame-buddy - had het Players Handbook van AD&D meegebracht, en we besloten om tijdens de middagpauze met een vijftal klasgenoten korte avonturen te spelen. Voor mij heeft het roleplay-virus toen toegeslagen en zelfs nu, na al die jaren,  zit het nog steeds in mijn lichaam. Als ik er een jaartal moet opplakken: dat moet in 1985 zijn geweest, waarbij de aandachtige lezer onmiddellijk ook mijn leeftijd kan berekenen ...

Je bent dus begonnen met AD&D. Wanneer ben je dan met Schimmen & Schaduwen in contact gekomen?

Dezelfde persoon die me verslingerd had gemaakt aan roleplay,  heeft me ook ooit meegenomen naar de vaste spel-avonden van The Wise Tree. Via hen maakte ik dan kennis met Schimmen & Schaduwen. Bij mijn intrede was er al geen sprake meer van het befaamde Zwarte Boek (nvdr. de allereerste versie van het basisregelboek), die boot had ik net gemist. Ik vermoed dat we hier spreken over 1990...

Heb je ooit in een langdurige campagne meegespeeld?

Ik heb inderdaad jaren later een S&S campaign geleid. Wat me nog steeds bijblijft waren de goede met intrige doorspekte avonturen. Het soort avonturen die ik zelf ook het liefst speel: het hoofd gebruiken om het plot achter het plot te vinden

Hoeveel produkten van Schimmen & Schaduwen heb je ooit gekocht?

Allemaal... of is dat het verkeerde antwoord?

Perfect antwoord! Heb je trouwens speciale herinneringen aan het spelsysteem zelf?

Oh ja, de maffe random tabellen. Gooi eens een D100: Je zwaard vliegt uit je hand en ketst tegen de muur. Het stuit terug en valt met de punt naar beneden recht door je voet. Waarschijnlijk was het nog veel maffer.

Je bent ooit begonnen aan een campaign "De Reis van de Zwarte Vin", die, als ik me niet vergis, Sagen & Legenden 3 had moeten worden. Hoe ver waren de werkzaamheden gevorderd?

Inderdaad, samen met Koen DW had ik het plan opgevat om een nieuwe Sagen en Legenden uit te werken die de avonturiers met een boot op verschillende plaatsen van Dor zou brengen. We zaten al vrij ver met de uitwerking, misschien voer om eens op deze blog te gooien in een nabije toekomst.

Zou dit de Zwarte Vin kunnen zijn?
(Illustratie uit Basisregelboek, 1ste editie, p.202)
Terugkijkend op een ervaring van bijna drie decennia rollenspel, hoe zou jou ideale roleplaying systeem eruit moeten zien?

Een leeg blad .... Spelsystemen heb ik altijd als een noodzakelijk kwaad ervaren in het roleplay gebeuren. Sommige personen laten zich iets teveel afleiden door regeltjes en uitzonderingen en vergeten soms de essentie van roleplay: een leuke avond beleven door een leuk avontuur te ontdekken binnen een fictieve wereld.
Welke gamingactiviteiten beoefen je nu nog? Roleplaying? Boardgames? LARP? Computer games?

Allemaal, maar vooral roleplay en LARP. Allebei in iets lagere frequentie dan 25 jaar geleden, maar ze maken nog steeds deel uit van mijn leven. Op sommige momenten kriebelt het enorm om dingen te schrijven, maar spijtig genoeg durven de dagelijkse beslommeringen des levens de opstoot van enthousiasme wel eens de kop in te drukken en stranden verse schrijfsels al vrij snel onafgewerkt in een digitale map om misschien op een later moment terug opgepikt te worden.

=======

Harry heeft ook nog de teksten van "De Reis van de Zwarte Vin" die reeds uitgeschreven waren. Hier alvast een voorsmaakje, namelijk de inleiding van wat een groot avonturenboek had moeten worden.

Langzaam kwam hij weer bij bewustzijn. Onsamenhangende gedachten stroomden door zijn hoofd als een draaikolk zonder einde. Langzaam richtte hij zich op om zich te oriënteren. Totale duisternis... Geen nachtelijke duisternis, maar een inktzwarte duisternis omsloot hem. Verbaasd rondkijkend aanschouwde hij dit oord waar hij nog nooit eerder was doorgereisd. Geen probleem: geen plaats of afstand in het universum was onbereikbaar, het was enkel een kwestie van tijd.

Reeds weken bewegend door vreemde oorden, aanwezig maar onzichtbaar, kruisend door het universum, zocht hij naar zijn Heer en Meester. Zijn meester zou ongetwijfeld vastzitten ergens in een universum, wachtend op zijn komst...
Blauwe zon, gele lucht, geen plaats om zich te verbergen. Gedrochten zwemmend door de lucht die hem bestoken met hun gevoelens. Negeer... Eén taak wacht; de Meester dient gered en gediend te worden. Steeds verder zoekend op vreemde plaatsen. Tijd vliedt, maar dat is onbelangrijk. De mensen zullen zijn wraak krijgen. Geduld, geduld...
Een gevoel van onoverwinnelijkheid. De Meester zal blij zijn! Gevonden, na al die jaren, een geschenk voor hem die hij dient. Een geschenk evenarend aan het eerste. De Draak is dood, maar zijn kracht leeft nog: De Hoorn, een wonderbaarlijke verrassing in deze duistere contreien. Een goddelijk geschenk voor zijn almachtige Meester.
Maar hij is niet alleen... Over afstand en tijd voelt hij het: zijn tegenpool. Stralend als een baken. Ongrijpbaar en vernietigend. Dodend met zijn felle licht. De vijand mag hem niet vinden. Geen schepsel op Dor zal hem ooit vinden. Daar zorgt de Meester wel voor.
Geduldig zoeken. Hij leeft, hij roept. Waar is hij ? Geen macht om zich te bewegen zoals hij, vrij door het universum, onbelemmerd naar elk oord. Wachtend op zijn trouwe dienaar. Meester, ik kom!
Een stem, sprekend in zijn hoofd. Een stem die hem roept. Eindelijk, vijfhonderd jaar zoeken en verlangen. Een prikkel van genot. Zijn Meester, wachtend en broedend op een plan totdat zijn trouwe dienaar al zijn wensen vervuld. Het geschenk! Blijdschap en woede. Haat tegen de stervelingen. Zijn wraak zal volledig zijn. Vijfhonderd jaar woede losgelaten op de wereld. Wee hem die weerstaat.
Een reis vol verlangen. Duisternis over Dor en de bevrijding van zijn Meester. Plannen zijn gesmeed. Enkel opdrachten dienen uitgevoerd! Deze keer is er geen falen. Stervelingen bereid u voor ...

========

Voor diegenen met interesse in persoonlijke verhalen m.b.t. Schimmen & Schaduwen, hier een overzichtje van alle interviews op deze blog tot nu toe:

The Wise Tree medewerkers:
Spelers en Meesters:
Als je zelf leuke herinneringen of verhalen hebt i.v.m. Schimmen & Schaduwen: philip dot dutre @ gmail dot com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten