maandag 29 april 2013

Runen en hun inspiratie

In de Sage van Wulfhand konden we eerder lezen dat Wulfhand een runenwapen ontdekt had. De runen uit Schimmen & Schaduwen, zoals gepubliceerd in Sagen & Legenden 1, hebben echter een ietwat vreemde vorm - helemaal verschillend van traditionele runen of runen zoals Tolkien ze gebruikte.

De Schimmen & Schaduwen runen zien er als volgt uit:

Runen, Sagen & Legenden 1, p. 18, Illustratie Kurt VB
Deze runen werden getekend door Kurt VB, die zijn inspiratie haalde uit een onverwachte hoek. We laten (zoals we reeds enkele malen gedaan hebben), Kurt opnieuw aan het woord:
De cirkelvormige runen waren indertijd geïnspireerd op de sierlijke krullen van de Art Nouveau. Mijn ouders hadden enkele boeken over juwelen van de 20ste eeuw. Eén van die boeken ging uitsluitend over prachtige Art Nouveau-juwelen, maar helaas is dat boek verdwenen. Gelukkig heb ik recent een ander boek gevonden waarin dezelfde juwelen gefotografeerd waren en na er wat in gebladerd te hebben, herkende ik plots waar ik mijn inspiratie vandaan gehaald heb.

De rune Cuq bijvoorbeeld is geïnspireerd op een hanger van de ambachtsman Charles Robert Ashbee. Als je de rune op zijn kop zet, dan herken je de cirkelvormige pauwenstaart met 2 hangende edelstenen (en ja, dit herinner ik me nog wel goed:-)).

De rune Cuq, gebaseerd op een juweel van Charles Robert Ashbee.
In de runen Zmi en Uchli herken je de hoeken uit een tapijt van Victor Horta. Hieronder zie je wat ik bedoel. 

De runen Zmi en Uchli, gebaseerd op motieven in een wandtapijt van Victor Horta.
Ook andere runen blijken geinspireerd te zijn op juwelen:

De rune Och, gebaseerd op een juweel van Sigurd Persson.

De rune Lar, gebaseerd op een juweel van Svatopluk Kasaly.

De rune Wil, gebaseerd op een juweel van Grete Prytz Kittelsen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten