zondag 3 april 2016

Over mimics ...

Persoonlijk heb ik mimics (het type monster zoals in D&D) altijd een beetje flauwe creaturen gevonden om te gebruiken in fantasy roleplaying. Het is typisch een monster dat gebruikt wordt om onderaardse gewelven mee te bevolken, en hoort dus eerder thuis in dungeon-bashing avonturen, dan wel het betere plot-gebaseerde avontuur. Tenzij het plot natuurlijk draait om een mimic die in een identiteitscrisis verkeert of aan schizofrenie leidt  ...

Maar zelfs bij pure dungeoncrawls, leken me mimics me altijd wat vreemd. "Haha, een oude vermolmde kist. Ik probeer ze open te doen!" "De kist zag er enkel maar uit als een kist. In feite is het een monster dat de vorm van een kist aannam." "Dan probeer ik deze klomp rots weg te rollen die ons de doorgang verspert." "Haha, die rots ziet er enkel maar uit als rots. In feite is het een monster dat de vorm van een rots aannam." Etc. Leuk als éénmalige gimmick, maar als substantieel weerkerend monster?

Nu ja, misschien dat sommige spelmeesters wel intelligente mimics op hun spelers afstuurden, maar mij leek het altijd een nogal goedkope truk om wat extra schade aan spelers te berokkenen.

Dit gezegd zijnde, kon onze huistekenaar Foob toch niet weerstaan om zijn eigen versie van een mimic te berde te brengen.


 Dit lijkt eerder een zak-van-sinterklaas-mimic. Hij neemt uitnodigind de vorm van een zak aan, zodat nietsvermoedenden een greep willen nemen naar het lekkers dat er in zit ... helaas! Voor je het weet heeft de mimic je arm in een houdgreep en slokt hij je helemaal op, waarna hij je beenderen terug uitspuwt en opnieuw de vorm van een zak aanneemt, rustig afwachtend in een hoekje op het volgende onnozele slachtoffer.

Ondanks mijn persoonlijke problemen met mimics, toch een prachtige tekening! Vooral de extra ogen en de gespleten tong die nog uit de zak steekt geven dit creatuur toch wel enig potentieel om te gebruiken in een avontuur ...

5 opmerkingen:

  1. Ik ben inderdaad nog aan het denken hoe ik dit in het nieuwe game ga krijgen... ik denk eerder aan een demoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom geen custom unique magical object? In de vorige edities waren er niet echt voorbeelden van unieke magical objects (tenzij een beetje in de Sagen & Legenden, runenwapens). Dit zou iets kunnen zijn geconstrueerd door een wizard als een soort van bewakingscreatuur in zijn studeerkamer of zo ...

      Niet alles meot altijd een demoon zijn, anders worden demonen zo'n soort van catch-all monstercategorie. "Foob heeft een nieuwe tekeningw waarvan we neit goed weten wat het is?" "We maken er een demoon van!" :-)

      Verwijderen
    2. Gasten. Even ter herinnering, sommige van de reeds doorgestuurde monsters waren oorspronkelijk bedoeld voor Vreemde Tijden en je moet ze niet noodzakelijk gebruiken als je vindt dat ze niet passen binnen het S&S-universum. Dat gezegd zijnde, het idee van een magisch object vind ik inderdaad beter dan de demon-aanpak.

      Verwijderen
    3. Voorstel: "De monstervalzak" - De monstervalzak is een magisch object, dat in alle opzichten eruit ziet als een gewone juten zak. Het is echter een valstrik, bedoeld om monsters te vangen. De monstervalzak wordt typisch neergelegd in een nauwe passage, of op een spoor in een bos waarvan geweten is dat er monsters voorbijkomen. Eens een monster in aanraking komt met de zak, wordt de zak actief en slokt hij het monster op (één of andere %-test). Het monster zit dan gevangen in de zak, en af en toe kan je lichaamsdelen van het monster, zoals klauwen, ogen, tanden, in de zak zien bewegen, net alsof het monster uit de zak wil uitbreken.
      Monstervalzakken zijn er in allerhande maten en gewichten. Sommigen zijn ontworpen om eenvoudige kleine dieren zoals een Goopie te vangen, maar geruchten doen de ronde dat Philippus de Roemrijke ooit een monstervalzak gemaakt heeft om Kobaltdraken te vangen. Van slecht gefabriceerde monstervalzakken is het gekend dat monsters na verloop van tijd kunnen uitbreken, maar evengoed zijn er monstervalzakken gekend die reeds eeuwen meegaan en waarin voorwaar een hele horde veile creaturen reeds opgeslokt is.
      Allezins zijn monstervalzakken zeldzame magische objecten die niet zomaar in de handel te vekrijgen zijn. Enkel magiërs of alchemisten zijn in staat om deze gewilde valstrikken te vervaardigen.

      Verwijderen
  2. Ik moet zeggen dat ik de mening van Phil deel. mimics zijn lame.
    Doen me aan het slechtse van adnd denken...

    BeantwoordenVerwijderen