zondag 29 september 2013

"De Schubling en de Halfling hebben heel wat verbeelding"

Begin jaren 90 was rollenspel nog een relatieve "underground" hobby in Vlaanderen. Alhoewel er al zeer vele spelers waren (getuige hiervan Fantasy World in die jaren), en Oog Des Meesters al in 1985 gepubliceerd was, en (A)D&D in de USA en UK al over zijn hoogtepunt heen was, verschenen er in de media geregeld artikels die deze "revolutionaire" spelvorm in beeld brachten.

Eerder rapporteerden we al over een artikel in het studentenblad VETO ("Leuven overspoeld door Orken"). Onlangs vond ik in mijn stoffige archieven nog een krantenartikel terug uit Het Belang van Limburg van 15 juni 1993: "De Schubling en de Halfling hebben heel wat verbeelding".

Klik voor een groter, leesbare, afbeelding.
Op de foto spelmeester Foob, met rechts van hem Francis DP. Merk op dat het rode basisregelboek en de baluwe Sagen & LEgenden naast de spelmeester rechts op tafel liggen. Spelers hebben ook het officiële karakterdocument in de hand. De spelmeester zit achter het officiële Schimmen & Schaduwen spelmeesterscherm. Andere personen zijn mij onbekend.

Ik herinner me nog dat dit artikel tot stand kwam via huistekenaar Foob, die blijkbaar een conncectie had bij de krant, en dat we met drie personen (Foob, Koen DW, en ikzelf) de journalist in kwestie te woord stonden. Het was niet altijd eenvoudig om het idee van een rollenspel aan een journalist uit te leggen, zeker niet als je zelf geen kaas hebt gegeten van enige media-training. Zo heb ik ooit een telefonisch interview gedaan voor de toenmalige BRT, waar de reporter na afloop vroeg: "En, speel je zo'n spel dan met speelkaarten?"

Anyway, in bovenstaand krantenartikel zijn wel enkele grappige passages terug te vinden. Zo is er sprake van een Reus-filosoof als spelerskarakter, een personage dat "Cenedra, de Schubling" heet, en wordt de spelmeester aangesproken met Het Niets ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten