woensdag 23 maart 2016

Magie (8): Elementenmagie - Water

We zoomen wat verder in op elementenmagie, maar deze maal specifiek op spreuken die te maken hebben met het element water.

Er zijn immers algemene elementenspreuken (die dan vooral focussen op het oproepen van elementen), maar ook spreuken per soort element (aarde, water, vuur lucht). Voor elke soort elementenmagie is nog eens een aparte kunde vereist, wat het uiteindelijk nog wat moeilijker maakt voor SKs om deze spreuken aan te leren. Tenminste, als je het volgens het boekje doet ...

Zoals we reeds gewoon zijn bevatten de spreuken in Schimmen & Schaduwen redelijk wat sfeer in de vorm van de namen van spreuken, alsook door de ingredi:enten die ermee gemoeid zijn. We geven hier enkele spreuken mee voor water-elementenmagiërs (basiregelboek, p.145):
  • Istere, de droge vis (niveau 1): je kan jezelf droog houden in de regen! Lijkt me eerder een rollenspel-spreuk voor de leute.
  • Istere, de natte vis (niveau 2): Je kan onder water ademen (lijkt me wel nuttig!). Als ingrediënt heb je de nagel van een schubling nodig. Lijkt me leuk als er een SK schubling bij is, en indien schublingen hun nagels teruggroeien.
  • Njaa, de gebroken oenk (niveau 3): je kan een zeezomper in slaap laten vallen. Nou, dit lijkt me nogal specifiek en dus vrij onnuttig.
  • Macht van het water (niveau 4): waterbal afschieten, 3D10 schade. Dit begint er al op te lijken. Weliswaar een niveau 4 spreuk, dus het duurt wel een tijdje eer je als SK deze spreuk zou kunnen aanleren. Gelukkig heb je als ingrediënt enkel het ei van een watervogel nodig.
  • De vloek van het water: SPI > WEE proef, en doel sterft onmiddelijk door verdrinking. Say what? Dit lijkt me wel iets ... weliswaar niveau 5, en als ingrediënt heb je 50 gram mithril nodig.
    Uit de sectie "Prijzen en onkosten" (p. 229b, BR) leren we dat een muts van mithril 400 gram weegt en 5000 Dukaten kost. Dus concluderen we dat 50 gram onbewerkt mithril wel ergens 500 Dukaten zal kosten. Geen probleem lijkt me voor de inventieve speler.
    Maar wat met die SPI > WEE test? De magiër heeft waarschijnlijk zijn SPI al op niveau 5 gebracht (deze spreuk is immers een niveau 5 spreuk), d.w.z. dat zijn SPI is toegenomen met 5 maal (D6+6), oftwel 30+5D6. De startwaard voor SPI voor mensen is 30+2D10. Dus totale SPI voor een niveay 5 elementanmagiër kunnen we plaatsen op 60+2D10+5D6, wat gemiddeld op 88 zou uitkomen.
    Wat zijn typische WEE-scores? De hoogste in het BR is de Kobaltdraak, met WEE 120. Een SPI> WEE proef betekent dat je (50+SPI-WEE)% kans op slagen hebt. Als onze magiër dus een kobaltdraak met deze spreuk aanvalt, heeft hij grosso modo 18% kans.
    Maar de meeste tegenstanders hebben natuurlijk veel lagere WEE-scores, zodat me dit toch nog steeds een krachtige spreuk lijkt ...
     
En waterelementen? Buiten de speciale eigenschappen die in een vorige post reeds meegaven, beschikken waterelementen ook nog over Ademaanval Water (3D4 schade per lokatie), Immuun Element Water, en Kwetsbaar Vuur.
Ter afsluiter hier een prachtige nieuwe tekening van een Waterelement, getekend door huistekenaar Foob.

Een prachtige tekening van een Waterelement! Het is één kolkende massa, oprijzend uit het water, zeer dynamisch. Je moet even zoeken naar de structuur van het lichaam, zodat je zijn armen, hoofd, orgen kan herkennen... Ik kijk al uit naar de full-colour versie!

2 opmerkingen: