maandag 25 februari 2013

Rollenspellen in Kuifje magazine

Bij de reconstructie van het gaming landschap in Vlaanderen zijn er af en toe leuke vondsten.

Naar aanleiding van het interview met Kurt VB, waarin hij vermelde dat hij eerst van roleplaying had gehoord in Kuifje magazine, was mijn interesse geprikkeld om dit verder uit te zoeken. Kurt vertelde me aanvankelijk dat er een strip verscheen in Kuifje, getiteld het "Oog des Meesters". Mijn initiele reactie was natuurlijk onmiddelijk te googlen, maar ik vond helemaal niets terug. Dat hoeft ook niet dadelijk te verbazen, omdat Kuifje als magazine ter ziele is gegaan vooraleer het internet halfweg de jaren 90 gemeengoed werd.

Wat ik wel vond, waren enkele referenties naar twee specifieke nummers van Kuifje, waarin blijkbaar artikels over roleplaying verschenen waren. Deze nummers waren opgelijst op de site 2dehands.be, en de verkoper had de inhoudstafel gewoonweg toegevoegd. Een mailtje bracht me in contact met een zekere Jean, die in Haren-Brussel woonde. Ik kon de bewuste Kuifjes voor 2 euro bij hem thuis gaan afhalen.

Omdat ik toch elke dag over het viaduct van Vilvoorde moet, was een omweggetje via Haren snel gemaakt. Jean bleek een charmante oude heer te zijn, die hele stapels Kuifjes verkocht. Hij vertelde me dat niemand blijkbaar in Kuifje geinteresseerd was, en dat ik de eerste in lange tijd was die nog eens een Kuifje van hem kocht. Ik zei hem wel dat het me te doen om enkele reportages die in de bewuste nummers stonden. Voorts kreeg ik ook nog de info mee dat Kuifje steeds op woensdag verscheen.

Persoonlijk heb ik wel goede herinneringen aan Kuifje, dat ik las ergens in de jaren 70. Samen met Robbedoes vormden ze zo'n beetje de sociale media van die tijd, want veel andere manieren om te lezen over wat andere kinderen/jongeren zoals deden in hun vrije tijd waren er toen niet.

Enkele minuten later was ik dus in het bezit van twee Kuifjes-nummers, het nummer van 17 februari 1987, en dat van 30 juni 1987, uit de 42ste jaargang. In beide nummers staat een artikel over rollenspelen. In een van beide staat ook eens trip "Draken & Kerkers"  (een vertaling van de franstalige strip "Donjons & Dragons"), wat na navraag bij Kurt de beuwste strip te zijn die hij voor ogen had.

Twee Kuifjes uit 1987, en gekocht te Haren.
Beide artikels over rollenspelen zijn dus verschenen in 1987, zo'n twee jaar nadat Oog des Meesters is uitgebracht in 1985. Vreemd genoeg wordt OdM zelfs niet vermeld. Vermoedelijk zijn beide artikels  gewoon vertalingen uit het Frans, wat trouwens ook blijkt uit de specifieke spelen die worden aangeprezen.

Het artikel dat gepubliceerd is in het nummer van 17 februari 1987 bevat een wat algemeen overzicht, en vermeld roleplaying, boardgames en wargaming. Grappig is dat de namen van spelen letterlijk vertaald zijn: "De Roep van Cthulhu", "Beschavingen" (Civilization van Avalon Hill), "Kerkers en Draken". Leuk is ook de contacten op het einde te zien, waarvan ik er sommige zelfs (her)ken.

Artikel over het rollenspel, nummer van 17 februari 1987. Klik voor een grotere leesbare versie.
Het nummer  van 30 juni 1987 speelt het rollenspel expliciet uit op zijn cover. Het bevat de strip "Draken en Kerkers", maar ook een 2-pagina brede advertentie voor rollenspelen. Deze zijn allen in het Frans, wat het vermoeden sterker maakt dat het hier opnieuw een Franse vertaling betreft.

Cover Kuifje 30 juni 1987
Advertenties in het nummer van 30 juni 1987. Klik voor een grotere leesbare versie.

Er is ook een artikel "Rollenspellen, Dolle Spellen!" Opnieuw een overzicht, met opnieuw gekke vertalingen. Wie zouden de aardige jongelui zijn die driftig een of ander avontuur aan het spelen zijn op de foto's?

Artikel in het nummer van 30 juni 1987. Klik voor een grotere leesbare versie.
En ook nog een wedstrijd om je eigen avontuur te schrijven!

Wedstrijd in het nummer van 30 juni 1987. Klik voor een grotere leesbare versie.
Al bij al een leuke nostalgische vondst, en opnieuw een stukje rollenspelgeschiedenis in Vlaanderen dat we hebben kunnen reconstrueren.

Is er iemand die door deze artikels is beginnen spelen? Laat het hier weten!

4 opmerkingen:

  1. Leuk artikel, er staat in het deel "Rollen Spellen - Dolle Spellen!" zelfs een vermelding van de voormalige "Light Brigade" hier in Sint-Niklaas.

    Daar ben ik ook nog lid van geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep, ik herinner me die Kuifje nog heel goed. Ik kocht er Elric (Stormbringer) door. Leuk om die terug te zien en vooral te merken dat die Kuifje niet enkel voor mij een 'magisch boekje' was. Cool.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er moet ook nog een oudere Kuifje zijn met rollenspel materiaal. Ik denk 1982, maar kan ook een jaar vroeger of later zijn.
    Ik had deze ooit, maar vind hem nergens meer terug. Een donkere cover met een draak op, en de tekst "Donjons en Draken".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wim,

    Ok, daar kan ik toch nog eens naar op zoek gaan. Probleem is dat uit die periode er amper online databses te vinden zijn. De vorige twee kuifjes ben ik slechts op het sppor gekomen omdat iemand ze 2dehands verkocht op een zoekertjessite, en een gedetaillieerde inhoudsopgave gemaakt had.

    BeantwoordenVerwijderen