dinsdag 8 december 2015

Geld in S&S

We kunnen een nieuw uittreksel publiceren uit de draft voor een mogelijk nieuwe uitgave van Schimmen & Schaduwen. Het betreft hier geld, en hoe men geld kan gebruiken in een rollenspel-campagne.

De letterlijke tekst die me is toegestuurd hieronder, met enkele korte bedenkingen nadien.

===============================

Money

SnS does not use money for anything. The original book had long lists for equipment and prices but for this edition we have decided to drop all that since mostly the GM and the players ignore all these details anyway. People play RPGs for the heroics and the joy of thrilling adventure and not to be an accountant. So money is gone and we encourage any aspiring SnS GM to approach everything from the rarity point of view. Remember that finding the correct item is already a task by itself. Once you have found it, how much will it cost? The following table gives you some guidelines.

Rarity
How easy to buy
Common
Players should have no problem to buy common items.
Rare
A bit expensive. Might require people to pool resources to acquire this.
Exceptional
Probably will take more money that the whole party possess. Players will have to make an extra effort to obtain more money.
Epic
Almost certainly out of the question to buy with money unless you find a Dragon hoard or trade it for something equally valuable.
Legendary
Never for sale.

Currency 

The currency used in SnS is the golden Ducat but you will rarely see it mentioned. It is a bit up to the GM how to manage the monetary resources of players. Does he want them to be rich enough to easily afford common goods, does he want them to be so wealthy that money is not a problem at all or does he want them to fight hard to earn some money and have them live off the land in many instances. The decision also has an impact on the roleplaying aspect of the game. Rich adventurers are obviously better known throughout the lands and might have a harder time staying inconspicuous. So, in the end, don’t try to bother the players too much with monetary issues, only let it become important when they are trying to acquire rare or expensive items and property.

===============================

Enkele bedenkingen:
  • Het is alleszins goed dat er komaf wordt gemaakt met de typische lijsten in fantasy rollenspelsystemen die gewag maakten van exacte prijzen voor vanalles en nog wat, en godbetert, soms zelf gewichten, volumebeperkingen en dies meer. Dergelijke lijsten werden telkens veelvuldig misbruikt, zeker voor de meer ongewone of zeldzame voorwerpen. "We gaan naar de winkel en kopen een +4 magisch zwaard ... ".
  •  In mijn eigen campagnes hanteerde ik reeds lang volgend principe: voor een avontuur hadden de helden gewone dingen zoals touw, tondeldoos, een laken, ... steeds standaard bij zich. Voor wat meer ongewone dingen werd een %-rol gevraagd, om na te gaan of je er inderdaad aan gedacht had het mee te nemen. "Heb ik een flesje inkt in mijn rugzak?" "40% kans". Hoe ongewoner het voorwerp, hoe minder kans. Maar eens voor een voorwerp gerold, werd het niet "ververst" voor de rest van het avontuur. De teller werd pas terug op nul gezet als de avonturiers in een grote stad toekwamen. Magische of legendarische voorwerpen vielen echter nooit onder deze regel. Het was steeds de spelmeester die dergelijke voorwerpen mondjesmaat invoerde in de campagne.
  • Wat betreft gewicht en dies meer: een goede regel is gewoon te poneren dat een held 12 voorwerpen mag meenemen in zijn rugzak. Of iets dergelijks ... Alles wat te maken met encumbrance, gewicht in de rugzak, op het lichaam, ... en alle boekhouding daarrond leidde in mijn ervaring steeds meer tot discussies. "Natuurlijk wandel ik steeds rond in mijn platen harnas."

3 opmerkingen:

  1. In een van de vorige bsisboeken (het groene denk ik) stond een typfout bij de geit, of varken, weet ik niet meer, waardoor mijn spelers probeerden stinkend rijk te worden door deze beesten te kweken. Uiteraard was dat een nog go maar wel grappige conversaties aan tafel.
    Maar hoe zit het dan met bepanstering? Wat houd de spelers tegen om te proberen allemaal rond te lopen in Mytril of chaosstaal en in elke stad op zoek te gaan naar deze dingen todat ze gevonden worden? De spelmeester opzadelen met de verantwoordelijkheid om nee te zeggen tegen deze exploitatie lijkt me geen goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het probleem met uitgebreide prijslijsten in quasi elk rollenspelsysteem is dat ze niet zijn ingebed in een echte economie en daardoor altijd tot misbruik kunnen leiden. Impliciet is er altijd de veronderstelling dat dit "shoppingprijzen zijn voor de eindgebruiker", en dat er geen verdere handelingen mee gebeuren, geen taksen op betaald worden, geen onderhoud aan materieel e.d. Dat maakt het au fond sowieso altijd een beetje artificieel.

      Zo herinnerer ik me ook (weet niet meer welk systeem) waarin onze party items kocht, die uit elkaar haalde, en de items terug verkocht met winst, alles binnen de prijslijsten. Dat kan natuurlijk omdat je een heleboel onkosten zoals tijd en levensonderhoud niet meerekent.

      Enfin, dit alles maar om te zeggen dat prijslijsten altijd wel wat artificieel zijn. Vandaar ook mijn eigen voorkeur om er helemaal komaf mee te maken, en een soort rarity per object op te lijsten, en de verantwoordelijkheid dan verder aan de GM te laten. Want prijslijsten zijn eigenlijk ook niet meer dan dat: een indicatie van hoe duur, en dus hoe zeldzaam, en dus een richtlijn voor de GM om het al dan niet toe te laten in een campagne ...

      Verwijderen
  2. Haha goeie vraag... maar die kleien post is natuurlijk out of context genomen. et gaat hier immers alleen maar over de prijs van iets.

    Hoe werkt het in de nieuwe SnS? Er is ook iets dat het Rarity Principle heet. Dat bepaald je kans dat je iets van een hoge rarity kan vinden (modified door de hoe groot de stad is waar je zoekt). Voor elke increase in rarity moet je een Critical rollen (!) en je hebt maar een beperkt aantal tries tussen elk adventure.

    Vb. Stel dat de search 80% hebt... critical is 8% (dan vind je iets van Rarity Rare... als je dan NOG eens een critical kan rollen vind je al iets van Exceptional niveau. Ik heb nog geen rariry levels aan bepantsering gegeven, maar chaos staal etc... zal zeker niet common zijn.

    Dus ja, als de spelers willen kunnen ze dat proberen in elke stad. Maar ze hebben maar een bepaald aantal acties tussen adventures (training, crafting, buying,...) dus het zal niet altijd evident zijn om iets uitzonderlijk te vinden... EN dan moet je het nog kunnen betalen.

    Anyway... je kan dit nooit sluitend in regels zetten... maar de nieuwe SnS tracht met wat sandbox ideetjes dit allemaal binnen de roleplay sfeer te houden.

    Dizzy

    BeantwoordenVerwijderen