dinsdag 26 maart 2013

Vreemde Geluiden en Dingen

In elke ondergrondse dungeon, kerker, katakombe of grot zijn er altijd wel vreemde dingen en geluiden te horen. Schimmen & Schaduwen speelde daar mooi op in door de Vreemde Geluiden en Dingen tabel, opgenomen in Sagen & Legenden 1, p. 8. Alle rollenspelsystemen MOETEN random tabellen hebben om - al was het maar een gevallen olielamp of een draak - uit te rollen.

In ondergrondse katakomben is de benauwde, duistere sfeer van groot belang. Door hier een aantal kleine, geheimzinnige of angstaanjagende gebeurtenissen te laten plaatsvinden kan de SM de sfeer versterken. In de gegeven tabel wordt een groot aantal vreemde voorvallen opgesomd die ideaal zijn om de spelers in een ondergronds gewelf zenuwachtig te maken. De SM kiest hiervoor zelf een gebeurtenis of rolt met een D100 om een willekeurig voorval te bepalen. Let er wel op dat je niet overdrijft met het aantal gebeurtenissen, 1 of 2 zal wel meer dan genoeg zijn.
De SM kan nog vele vreemde gebeurtenissen aan de lijst toevoegen. Hij kan ook verschillende gebeurtenissen combineren of een beetje aanpassen (het skelet in de hoek van de kamer beweegt wel). Deze vreemde gebeurtenissen hebben meestal wel niets met de plot van het avontuur te maken en de SM moet ze bijgevolg met voorzichtigheid gebruiken. Als de SK's er onjuiste conclusies uit trekken kan het hen immers op een dwaalspoor brengen. Misschien gaan ze zelfs op zoek naar de oorsprong van een van die vreemde geluiden en wordt het eigenlijke doel van het avontuur verwaarloosd. Bovendien wordt meestal niet verklaard wat of hoe de gebeurtenissen veroorzaakt worden. SM's die een logische samenhang in hun avonturen voorop stellen zullen ze dus waarschijnlijk niet gebruiken.

Tot zover de uitleg in Sagen & Legenden 1. Ik ben niet helemaal akkoord met het tweede deel dat zegt dat je moet oppassen dat het de spelers kan afleiden, dat lijkt me net de flair te zijn van dergelijke tabel te gebruiken, maar bon ...


Voor de leute zullen we eens rollen op de tabel. We nemen de D100 ter hand, ... roffelroffelroffel ... een 17!

In de Vreemde Geluiden en Dingen tabel, bij entry 17-18 lezen we dan:

17-18: Een vies brandluchtje waait even door de gangen.

Een of andere goblin heeft dus duidelijk de melk laten aanbranden ... ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen