De spreuken specifiek voor Aarde magie zijn er ook weer enkele, maar laten we ons even concentreren op spreuken die effectief schade doen. Draai of keer het zoals je wil, maar dat is uiteindelijk waar vele spelers in geïnteresseerd zijn. Allemaal goed en wel dat je voor roleplay-effecten op een spirituele manier met een kei kan praten, maar in de harde realiteit bij minder inventieve spelmeesters is schade het enige wat telt. Natuurlijk, in mijn eigen campagnes was dat niet zo. Mijn avonturen waren steeds multi-gelaagde avonturen, waarin verschillende plotlijnen op ingenieuze wijze samenkwamen, monsters op een eco-biologische verantwoorde manier de fictieve wereld bevolkten en waarbij spelers en meester op holistische wijze een gemeenschappelijk verhaal vertelden. Waarna er uiteindelijk toch een uber-kreatuur moest verslaan worden met ... zoveel mogelijk schade :-)
Anyway, genoeg geleuterd!
Op niveau 1 is er de spreuk "De schol van Iliisg". Deze kan 3 maal aanvallen (60%), met schade D8+1. Niet slecht. "De aanval van Krogallen" is de niveau 2 variant hiervan, en doet 2D8 schade. Verdere hogere niveau spreuke doen niet dadelijk rechtstreekse schade.
Even vergelijken met de andere elementen:
- Vuur: "De vuurbal van Kroonz", niveau 2, altijd raak, 3D6+1 schade
- Water: "De waterstoot van de indringende blik", niveau 1, altijd raak, 2D8+1 schade
- Lucht: "De adem van Gograk", niveau 1, 2D8 schade
En hier dan het nieuwe Aarde-Element:
Aarde? Of meer rots? Of mineralen? Of diamant?
Dat is een idee! Een Diamant-Elemental! Niveau 10 of zo ... Alhoeweld at potentieel wel de lokale economie kan ontwrichten.
Ik heb al betere elementals gezien op het internet en in sommige boeken. Ik raad jullie aan temninste de kaft te laten tekenen door een proffesionele tekenaar. dat zal misschien wat extra geld kosten maar dan zal het de verzamelaars meer aanspreken.
BeantwoordenVerwijderenTekeningen zijn natuurlijk ook een kwestie van stijl, maar onze tekenaar is een professionele tekenaar en grafisch designer. Zie o.a. http://www.foob.be/ voor zijn projecten.
VerwijderenNu, het kan natuurlijk dat je persoonlijke voorkeur anders ligt, maar dat is ook niet erg. De gustibus et coloribes non est disputandum :-) We willen met S&S ook een wat eigenzinnige kijk geven op fantasy roleplaying.
De uitgave die dateerde van 25 jaar geleden had ook reeds tekeningen van dezelfde tekenaar. Als we nu praten met spelers van toen, blijkt steeds dat ze zich sterk aangesproken voelden tot de tekeningen en dat dat voor hen de sfeer van hun games sterk bepaalde.
Je moet er ook wel rekening mee houden dat de potloodtekeningen die we hier laten zien niet de finale tekeningen zijn. Het is de bedoeling dat de tekeningen ook ingekleurd worden. Een voorsmaakje hiervan vind jehier: http://25jaarschimmenenschaduwen.blogspot.be/2015/12/harpij-of-nuuchtuulus.html en http://25jaarschimmenenschaduwen.blogspot.be/2016/01/avontuur-het-huis-op-de-heuvel.html en http://25jaarschimmenenschaduwen.blogspot.be/2015/10/mummie-nieuwe-stijl.html
VerwijderenUiteraard zijn er technisch gezien beter onderlegde illustratoren. Dat weet ik zelf ook wel. Gezien mijn hoofdberoep webdesigner/appdesigner is, en ik eigenlijk alleen tijd heb om te tekenen op de trein, op weg van en naar het werk, zal er altijd wel veel ruimte voor verbetering blijven. Maar we doen allemaal ons best om het eindresultaat naar een professioneel resultaat te tillen. En de omslag, daar zal uiteraard extra aandacht aan besteed worden. Ook dat doen we gewoon zelf. Dat zogenaamd "extra geld" spenderen we liever gewoon aan friet met stoofvlees, zoals het hoort. ;-)
Verwijderen