Illustratie uit BR2 |
Eén van de problemen bij de magische beroepen in Schimmen & Schaduwen was dat men eerst de carrière van Tovernaarsleerling moet doorlopen (Basismagie), en dan pas aan de interessante klassen kan toekomen zoals Demonenmagiër of Illusionist. Dit systeem komt praktisch rechtstreeks uit Warhammer Fantasy Roleplay.
Het gevolg is echter dat de magische beroepen veel minder snel vooruitgang boeken in vergelijking met beroepen die meer op vechten geöriënteerd zijn. Dit zou men kunnen verklaren dat in de fantasy-wereld het zeer lang duurt vooraleer men een magiër wordt, maar op spelniveau schept het heel wat frustratie bij de spelers die een magiër als karakter willen ontwikkelen. In zekere zin is dit ook een gevolg van de dualiteit van een beroepensysteem: tegelijkertijd dient het voor de ontwikkeling van SK's, alsook om aan te geven welk type NSK's men in de wereld kan ontmoeten.
Een mogelijke oplossing binnen het Schimmen & Schaduwen regelsysteem werd dan blijkbaar door de spelers van de Aarg-groep geïntroduceerd: de beperkingen voor basismagie zijn soepelder gemaakt, en er komen wat meer nuttige basismagie spreuken bij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten